رفع شبهه‏ای که خصوصیات موجوده در مقام ولایت را منافی با قدرت خداوند می‏پندارد)

از مقامات امیرالمؤمنین، آنکه آن حضرت قسمت کننده بهشت و دوزخ است، و پروانه عبور دهنده از صراط، و ساقی کوثر، و نیز مقام شفاعت، و میزان عمل.

باید دانست که انتساب حضرت به این صفات منافات با قدرت خدا ندارد، بلکه عین صفاتی است که در خداست، و بواسطه اعطاء بامیرالمؤمنین علیه‏السلام از خدا منسلخ و جدا نشده، و خدا بیکاره نگشته، بلکه عین صفات خداست که از آن حضرت که دارای ولایت کبری است ظهور می‏کند، بلکه نفس ولایت عین تجلیات و ظهورات حضرت حق است.

پس آنچه هست راجع به خداست و بس، و در مقام ولایت صرفا نیاز و احتیاج بذات مقدس اوست، همینطوریکه در این عالم ماده که موجودات مقدر و محدودند، علم و قدرت در بین آنها قسمت شده و هر موجودی بفراخور حال و وسعت خود بهره‏ای گرفته است، و این تقسیم منافات با وجود منبع علم، و قدرت و حیات در خدا نیست و قسمت کننده اینها جز خدا نیست، و ظهورات تقسیم در هر مرحله عین ظهورات خداست و بس، همانطور در عالم ملکوت و عقل قسمت کننده خداست، و بهره و تقسیم از صفات و اسمای او خارج نیست، و مقام ولایت که تقسیم علوم و معارف و حیات را بر دلها می‏نماید همان عمل خداست و بس.

و ما تشاون الا ان یشاء الله [۱] .

بنابراین در قیامت که عالم ظهور و بروز است هیچکس جز مشاهده قدرت و عظمت و حیات خدا مشاهده دیگر ندارد، و تمام موجودات در مقابل آن ذات مقدس‏

صفر و فقیرند.

یوم هم بارزون لا یخفی علی الله منهم شیئی [۲] .

روز قیامت روزی است که همه مردم ظهور و بروز دارند و چیزی از آنها بر خدا مخفی نخواهد بود.

و برزوا لله الواحد القهار [۳] .

و بروز و ظهور پیدا کردند برای خداوند واحد قهار.

و لو یری الذین ظلموا اذ یرون العذاب ان القوة لله جمیعا [۴] .

و اگر میدیدند افرادیکه ستم روا داشته‏اند، در آن وقتیکه عذاب را مشاهده می‏کردند، که تمام مراتب قوت و قدرت اختصاص بخدا دارد.

و بالجمله تمام صفات و اسماء خدا که در قرآن مجید حصر شده است مانند

ان الله هو الرزاق ذو القوة المتین [۵] .

بدرستیکه حقا خداوند تنها روزی دهنده است و او دارای قوت استوار است‏

و لله الحمد [۶] .

تمام مراتب و درجات ستایش و تمجید (از هر موجودی بهر موجودی) اختصاص بذات خدا دارد.

و الله لا اله الا هو [۷] .

خداست که هیچ معبودی و مقصودی جز او نیست‏

و هو الحی القیوم [۸] .

اوست تنها موجود زنده و قوام همه کائنات

و انه هو السمیع البصیر [۹] .

بدرستیکه اوست که تنها و فقط شنوا و بیناست‏

و انه هو السمیع العلیم [۱۰]

 در آن عالم ظهور نموده و انحصار آنها بذات آنها بذات مقدس حق مشهود است‏

مقام ولایت، نفس آن صفات و اسماء است نه غیر از آن، و بنابراین ظهور آن صفات و اسماء بولایت نامیده می‏شود و بس .

و الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

—————————————————————–

[۱] سوره دهر: ۷۶ آیه ۳۰٫

[۲] سوره غافر: ۴۰ آیه ۱۶٫

[۳] سوره ابراهیم: ۱۴ آیه ۴۸٫

[۴] سوره بقره: ۲ آیه ۱۶۵٫

[۵] سوره ذاریات: ۵۱ آیه ۵۹٫

[۶] سوره جائیه: ۴۵ آیه ۳۶٫

[۷] سوره بقره: ۲ آیه ۲۵۵٫

[۸] سوره بقره: ۲ آیه ۲۵۵٫

[۹] سوره اسراء: ۱۷ آیه ۱٫

[۱۰] سوره دخان: ۴۴ آیه ۶٫

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.