موضوع: "مهدویت"

انتظار فرج

چرا انتظار فرج ، افضل اعمال است ؟

انتظار فرج ، به معنای امید به آینده روشن و تحقق ارزشها و خوبیهاست . چنین نگاهی به انسان شور و نشاط حرکت میدهد به گونه ای که هم برای اصلاح خود اقدام می کند و محیط پیرامون خود را تحت تاثیر قرار می دهد. منتظر ، ساکت و اکن نمی ماند بلکه کارها و تلاش های خود را در جهت زمینه سازی برای تحقق ظهور انجام می دهد . چنین فردی در جامعه نه تنها خود را از انحراف اعتقادی و عملی به دور نگه می دارد بلکه سعی در ساختن و اصلاح کردن جامعه دارد بنابراین انتظار نه تنها یک عمل فردی که یک کار جمعی و تشکیلاتی است که به طور مدام جامعه و افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند ضامن سلامت فکری و عملی فرد و جامعه باشد .
نیز انتظار ، سبب استقامت و پایداری مسلمانان برابر فشارها و سختی ها می باشد و از یاس و ناامیدی آنان جلوگیری می کند و به این شکل راه را برای غلبه و پیروزی آنان هموار می کند .
با این وصف انتظار ظرفیت و توانایی فراوانی برای تحقق جامعه آرمانی و اسلامی موعود ایجاد می کند که در سایه اعمال فردی و جمعی کمتر به چشم می خورد به همین سبب با فضیلت ترین عمل ها شمرده شده است.
وظایف منتظران امام زمان (ع) چیست؟
وظایفی که بر عهده یک منتظر است عبارت است از :
۱-معرفت و شناخت امام زمان : در روایات ما تاکید شده است که انس

ان باید امام زمان خود را بشناسد چون پیمودن مسیر درست و صراط مستقیم الهی جز به معرفت او ممکن نخواهد بود . پیامبر (ص) فرمود :
هر کس بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است .
۲- الگو پذیری : پیامبر اکرم (ص) میفرماید : خوشا به حال آنان که قائم خاندان مرا درک کند در حالی که پیش از دوران قیام به او و امامان پیش از او اقدا کرده و از دشمنان ایشان اعلام بیزاری کرده باشد . آنان دوستان و همراهان من و گرامی تر امت نزد من هستند .
از مهم ترین رفتارها ، پرهیز کاری و حسن خلق است . امام صادق (ع) فرمود: هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم باشد باید منتظر باشد و در حال انتظار به پرهیزکاری اخلاق نیکو رفتار کند.
۳- یاد حضرت : اگر کسی به حقیقت منتظر محبوب خود باشد پیوسته در اندیشه او خواهد بود . منتظر واقعی سعی می کند در همه حال یاد آن بزرگوار باشد و اعمال خود را از انحراف و کجی ها حفظ کند . یاد ان حضرت با خواندن دعاهایی آن بزرگوار توسل به آن عزیز ، صدقه دادن برای سلامتی او ، انجام دادن خیرات به نیابت او ، دعا کردن برای تعجیل فرج او ، ندبه کردن در فراق او و تجدید پیمان در یاری او ، تحقق می یابد .

۴- تلاش برای حفظ ایمان در زمان غیبت : از آن جا که در زمان غیبت ، خطرات فراوانی برای ایمان و عمل پیش می آید و فکرها و مذاهب انحرافی در مسیر انسان پیدا می شود و شیاطین دوست نما سعی در گمراهی انسان دارند ، انسان منتظر پیوسته در حفظ ایمان و عمل خود می کوشد. در این زمینه از پیرو مجتهد جامع الشرایط مورد سفارش و توجه امام معصوم(ع) است ؛ زیرا او کسی است که از نظر علمی و عملی ، مورد تایید آن حضرت قرار گرفته است.
۵- زمینه سازی برای ظهور : منتظر واقعی با درک صحیح معنای انتظار ، می کوشد زمینه ظهور امام زمان (ع) را تقویت کند ؛ بنابراین هم به اصلاح نفس و خود سازی می پردازد و هم با امر به معروف و نهی از منکر ، سعی در ساختن جامعه دارد ؛ پس او فردی متعهد برابر خود و جامعه خویش است .

خواب دیدم :

به نام خدایی که یادش آرامش بخش دلهاست ...

                                           شیرین ترین خوابی که به واقعیت می پیوندد :

شبی در خواب چشمم دید رویای حضورش را ،مسیر سبز وزیبای عبورش را ، ودیدم خواب شیرین سحر گاه ظهورش را ، صدایی را که عالم می شنید آن شب، میان خواب من هم می شنیدم ،و در آن خواب شیرین این چنین دیدم ،سحر گاه دل انگیزی است ،زمین سبز و تهی از برگ های زرد پاییزی ،تمام پهنه افلاک در هم بود ،غوغای عجیبی در دل تاریک عالم بود ،عجب صبحی که عالم فارغ از غم بود ،عجب صبحی که با تابیدن خورشید قلب آسمانها ، از میان کهکشان ها ،جایی از آن لا مکان ها ، بر زمین تابید نوری سبز ، مژده از ظهوری سبز ،بانگ چاوشی می خواند مردم را بر سینای حضوری سبز ،فریادی به گوش عرشیان و فرشیان آمد ،رسیده روز موعود آی مردم ، مهدی صاحب زمان (عجل الله تعالی فرجه )آمد ، وآقا آمد وفرمود :من همانم ،مهدی موعود ، ای چشم انتظاران ظهور من کجایید،همه لبیک گو سوی من آیید ،به این آوا تمام شیعیان ناباورانه ،به سوی خانه کعبه روانه ،رسید از آسمان چهارم  عیسی ،نه عیسی که تمام انبیاء ،موسی و یحیی وسلیمان ،آدم و هابیل ، در سویی دگر الله اکبر گوی جبرائیل به یاریه فرزند پیغمبر؛ با نوای ،یاامیر المومنین حیدر ، همه پروانه و او شمع ،از سر تاسر عالم به دورش جمع ،وحلقه زد سپاه واو سوار ذو الجناح وتکیه زد بر خانه کعبه ،همه محو تماشای یوسف زهرا (سلام الله علیها)در آن صبح فراردرد ، هر کس با زبانی درددل می کرد ،از یک سو کسی می گفت ، آقا دیر کردی ، ببین ما را زهجرت پیر کردی ،یکی با اشک سرگرم تماشا ، این چنین می گفت :آقا جان ،بنازم چه جمالی ،عجب چشمی ،چه ابروی هلالی ، عجب قدی ،عجب برق نگاهی ، عجب نوری ،عجب خال سیاهی ،یکی میگفت یار چاره سازم ،دعایم بود بین هر نمازم ،بیایی تا به راهت جان ببازم ،یکی میگفت خیلی غم کشیدم ، به جرم عشق تو طعنه شنیدم ،یکی می گفت : آقا مُردَم از از جدایی ، نمی دانستم آقا جان کجایی .در آن حال تماشایی ، در آن بزم ثریایی ، پر از حرف دل وحرف نگفته ،یکی پرسید از مولا سوالی ، به آقا گفت بین آن هیایو عزیزا قبر زهرا(سلام الله علیها) مادرت کو ، عزیزا قبرزهرا (سلام الله علیها )مادرت کو ،این بچه سیدا دارن دنبال مادرشون می گردندعزیز حضرت زهرا (سلام الله علیها )امیر وصاحب دلها ،انگشت اشارت برد بالا و با نگاهش گفت: ساکت هنوز همه دوستم نیستند ، یکی بفهمد قبرمادرم کجاست ؛شاید یکی مثل نامردهای مدینه پیدا بشن ...با همین فرمان همه مهر خموشی خورده بر لب ،نمودی از جلال عمه زینب (سلام الله علیها )به سر عمامه سبز پیمبر ، صدایی دلنشین مانند حیدر ،شکوهی آسمانی مانند مادر ،شمشمی دلنشین از گلشن یاس ،میان چشم هایش چشمه ای لبریز الماس ،نوایی با صلابت با حیا در اوج احساس ،وابرویی گره کرده چونان ابروی عباس (علیه السلام) صدا زد ایها الناس منم فرزند زهرا (سلام الله علیها )... یعنی ما هستیم اون روزی که فریاد می زنی ...انا المهدی (عجل الله تعالی فرجه ).انا ابن الزهرا (سلام الله علیها) منم فرزند زهرا (سلام الله علیها)منم یاسین وطاها، من از نسل علی مرتضایم ،من آن خون خواه شاه کربلایم ، ... وبا آوردن نام شریف کربلا ، دلهای مردم را تکان داد ، به مردم تکه های کهنه پیراهن سرخی نشان داد ، صدا زد آی مردم ،جدَ ما را تشنه گشتند ،غریب کربلا را تشنه گشتند ،عزیز فاطمه (سلام الله علیها ) نوحه سرا شد ، دوباره محشری دیگر به پا شد و با مشتی گره کرده به هم زد پلک چشمان ترش را ....

قربونش برم مثل باباش علی (علیه السلام )گریه میکنه و می لرزاند ،بغضی تلخ اعضای شریف پیکرش را ، به یاد آورد داغ مادرش را و بغض آلود فرمود :آی ای دلدادهای بزم میقات ،به پشت پرچم یا لثارات برای انتقام آماده باشید به یاری امام آماده باشید ...ان شاءالله

                   حبیبم، عزیزدر سفرم ،یار غریبم،به آخر آمد عمر من کجایی ،دعا کن زنده باشم ،تا بیایی

                                                         تقدیم به مادرخوبی ها ،دلاوری ها و وفا حضرت ام البنین (سلام الله علیها )

انتظار ...

یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور                کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور

سرانجام دوره انتظار و نهان بودن آ خرین منجی ، به سر می رسد وبه زودی سپیدی صبح بر سیاهی شب چیره خواهد شد؛ «الیس الصبح بقریب » . آ ن زما ن دور نیست . « انهم یرونه بعیدا ونراه قریبا » واین انسان است که با انتخا ب خود و فرا هم آ وردن زمینه ظهور ، می تواند برپا بما ند. و خود را با این حرکت منظم هستی ، هما هنگ کند و در این فرجا م نیک آفرینش ، سهیم با شد وبه رستگا ری برسد.

اکنون شایسته است به دو مطلب توجه کنیم :

۱ـپیروزی حتمی سپیدی بر سیاهی :

این درس قرآن است : (جا ء ا لحق وزهق الباطل ) اگر حق را بیا وری ، با طل می رود، اما اگر حرکتی نشد، باطل به میدان می آید وبا ا ین وجود ، با ز با طل نا بود شدنی است با طل ، زمینه فسا د ونا بودی را در نها ن خود دا رد. زیرا کسی که خلاف قا نون ها و سنت حاکم بر هستی می رود نا چا ر در معرض زوا ل است .خوب ا ست به جمله زیر توجه کنیم :

« چه قدر امروز به سپیده ی فردا نزدیک ا ست »

مردم ، در واپسین حرکت تاریخ و آ خر زمان ، گرا ن مردی از فرزندان من ، ظهور خواهد کرد . هنگامی که پرچمش به ا هتزاز در آید شرق و غرب جها ن را روشن می سا زد. با ظهور او ، موجی ا ز شا دی ونور ، حاکم گستر می گردد. ۱ـکمال الدین /ص۶۵۳

این جملات امید بخش ، از زبان مهربا نی در تا ریخ ثبت شده که رنج نسل ها را از گذشته های دور دیده ، برا ی آ ن برنا مه ریخته ، در نگاه وعمل ، همه آ نها را منظور داشته است . آن نگا ه علی(علیه السلام) است .

۲ـنقش دعا در تعجیل فرج :

ما ، شبی دست برآ ریم ودعایی بکنیم غم هجران تورا چاره ز جایی بکنیم

سایه ی، طائر کم حوصله ، کاری نکند طلب از سایه ی میمون هما یی بکنیم.

محبت و حکمت وعزت که تجلیا تی ا ز جلوه ها ی الله است ، زمان ظهور را تعیین می کند . ا ز طرف معصومین (علیهم السلام ) ، زمانی برا ی ظهور تعیین نشده است .تنها آ ما دگی و زمینه سا زی سریع تر ، همرا ه دعا و التجا به درگا ه خدا ، لحظه ظهور را نزدیک تر می کند .

حضرت صاحب الامر(علیه السلام )در توقیعی که خطاب به اسحا ق بن یعقوب صا در شده می فرمایند : « واکثروا الدعا بتعجیل الفرج ؛ فا ن ذلک فرجکم »

امام حسن عسکری ( علیه السلام ) نیز دعا برای تعجیل در فرج را شرط رها یی ا ز فتنه های دورا ن غیبت دانسته ، می فرمایند : به خدا سوگند! غیبی خواهد داشت که در آ ن ، تنها کسا نی از هلاکت نجا ت می یابند که خداوند اورا بر قول به امامتش ثابت قدم دا شته ، دردعا برای تعجیل در فرجش ، موفق کرده است .

دعا برای تعجیل فرج از چنان اهمیتی برخوردار است که امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند : هر کس ، بعداز نماز صبح و ظهر بگوید خداوندا، برمحمد (صل الله علیه و آ ل وسلم ) وخاندان او درودفرست ودر فرج ایشان شتا ب کن ، نمیرد تا قائم را دریابد.۲ـمصبا ح المتهجد ص ۳۶۸/ بحا الا نوار /ج ۶۸/ ص ۷۷/ح ۱۱/

تعجیل در فرج آ قا صلوات....

هیچ کس به من نگفت ... 4

هیچ کس به من نگفت:

که رمز دیدار شما، پاکی و دوری از گناه است.

به ما نگفتند که در دیدار علی بن مهزیار اهوازی که بیست سال به انتظار ایستاد تا شما را ملاقات کند به او فرمودی که علت دوری شما از ما، چند گناهی بود که انجام میدادی.

و فرمودی که علت در پشت پرده بودن ما، اعمال بد شما شیعیان است و اگر شما پیمان پاکی که با امامان خود بسته بودید را فراموش نمی کردید، پرده ها کنار می رفت.

کاش به ما گفته بودند که چشم پاک، سزاوار سیمای پاک است نه چشمی که به هر کس و ناکسی نگاهی انداخته و زلف پریشان دیگران را خیره شده، کجا این چشم می تواند خال مشکین صورت شما را مشاهده کند.

مگر نه اینکه با باران اشک، آن آلودگی ها را شستشو دهد و به کنترل در آورد چشمی را، که وظیفه اش کرنش است هنگام روبرو شدن با نامحرم.

به ما نگفتند که سید بن طاووس و شیخ مفید و سید مهدی بحرالعلوم(که به دیدارت نائل شده اند) اهل گناه نبودند، یعنی ما هم باید این چنین باشیم.

کاش می دانستم هر گناه، فاصله را دورتر می کند و هر ترک گناه، قدمی است برای رسین به رضایت شما.

کاش می دانستم که باید مایه زینت شما باشم نه باعث شرمساری.

گفتم شبی به مهدی از تو نگاه خواهم

گفتا که من هم از تو ترک گناه خواهم

برگرفته شده از کتاب: هیچکس به من نگفت ..

هیچ کس به من نگفت ... 3

هیچ کس من نگفت:

که دعای ما در فرج شما اثر دارد و آن را نزدیک می کند، نمی دانستم که شما دعا کردنمان را دوست داری و فرموده ای که خیلی برای فرج من دعا کنید.

به ما نریسد که راز فرج و ظهورت در دعای شب و روز ما نهفته است و تا دستان تک تک ما آسمانی نشود و چشمانمان از اشک، بارانی نگردد تو نمی آیی.

اگر به من گفته بودند که به آیت بصیرت، بهاءالدینی بزرگوار سفارش کرده ای که در قنوت نمازش «اللهم کن لولیک … » را زمزمه کند، ما هم از همان دوراننوجوانی، قنوت نمازمان را زیبا می خواندیم.

خیلی دیر فهمیدم که بعد از هز نماز، دعای مستجاب دارم که می توانم با آن، یک سنگ را از سر راه ظهورت بردارم.

ای کاش در دوران نوجوانی می فهمیدم که چقدر دوست داری من لب به دعا بگشایم و آمدنت را زمزمه گر باشم تا سهمی هرچند کوچک در شادی دیگران داشته باشم.

بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد

دعا کبئتر عشق اشت و بال و پر دارد

بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا

ز پشت پرده غیبت به ما نظر دارد.