موضوع: "اخبار"

تزئین حوزه علمیه فاطمیه به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س)

تزئین حوزه علمیه فاطمیه به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) توسط طلاب پایه سه.

                                    

    

 

 

 

 

حضور حجت الاسلام محمدی،ریاست بنیاد مطالعات جهان اسلام در جمع طلاب خواهران حوزهء یاسوج

 

در روزهای ششم و هفتم محرم حجت الاسلام محمدی،ریاست بنیاد مطالعات جهان اسلام در حوزهء علمیهء یاسوج حضور یافتند؛ ایشان در ششم محرم

با سخنرانی تخصصی در جمع طلبه های خواهر بیان کردند:                                                                                                      

عرش خداوند چهار قائمه دارد و قوام این ستون ها به ذکری است که در تسبیحات اربعه می خوانیم:سبحان الله والحمدلله و لا الله الا الله و الله اکبر.

ذکر فاطمهء زهرا(سلام الله)هم تکبیر دارد،هم تحمید دارد و هم تسبیح.مستحب است بانوان تسبیحات را با انگشتان بگویند به خاطر آنکه سر انگشتان افراد مثل هم نیست و زنان نصف جامعه بلکه به اعتقاد خودم کل جامعه هستند.سؤال:ذکر فاطمهء زهرا(سلام الله علیها)از کجا آمده است؟

حجت الاسلام محمدی ،حقیقت ذکرحضرت زهرا(سلام الله علیها)را به شکل مستند ارائه دادند،ایشان بیان کردند:باید بین روح و جسم سنخیت و تناسب وجود داشته باشد،حضرت زهرا(سلام الله علیها)خواستگاهش درخت طوبی بود، از میوهء این درخت حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) تناول می کنند و حضرت زهرا(سلام الله علیها)شکل می گیرد."انا خلقنا فاطمة من نور عظمة" خداوند حضرت فاطمه(سلام الله علیها)  را از نور عظمت خویش خلق کرد،"و هو العلی العظیم" در آیت الکرسی علی صفت بالای حق تعالی است و فوق صفت علی ،صفت عظیم است؛خداوند نور حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را از نور عظمت خویش آفریده است. اما این نور کجا بود؟این نور پیش از خلقت همهء موجودات آفریده شده است.در روایت آمده نورخلقت حضرت فاطمه(سلام الله علیها)ملیون ها سال به عرش الهی  آویزان بوده است.این نور تغذیه می کرده است از:

1.الله اکبر (تکبیر الهی).2.الحمدالله (تحمید الهی) 3.سبحان الله (تسبیح الهی) این ذکر تمام جان حضرت فاطمهء زهرا(سلام الله علیها) را تغذیه می کرده است،پس این ذکر نه برای رفع خستگی حضرت زهرا به او آموزش داده شده است.ابی عبدالله نیز فرزند این مادر است که این ذکر او را به وجود آورده است.

برگزاری مجلس عزادارن حسینی با حضور مبلغ اعزامی قم، حجت الاسلام پاکیزه در خوابگاه فاطمیهء یاسوج

در روز دوم محرم مجلس عزای سیدالشهدا(علیه السلام) با حضور حجت الاسلام پاکیزه در جمع طلاب فاطمیه یاسوج برگزار شد. در این نشست ،طلاب خوابگاهی وبعضی از طلاب غیر خوابگاهی حضور داشتند .حجت الاسلام پاکیزه بیان کردند، عاشورا محدود به یک مکان ویک عصرنیست، بلکه زمانی به بلندای تاریخ دارد،.عاشورا مانند قرآن بطن دارد و باید عاشورا را استخراج کرد.

شهید لبنانی

شهید لبنانی مدافع حرم علا حسن نجمه:
شادی روح پاکش وهمه شهدا عزیز گرانقدر صلوات.....

149531073444.jpg

شهید مدافع حرم

طلبه ی شهیدعارف محمدهادی ذوالفقاری:
در هجوم این همه تصویر رنگ رنگ...
تنها نگاه توست که بر قاب میزنم...
به نقل از خانواده شهید
هادی خیلی تو مسائل محرم و نامحرمی رعایت میکرد
یه بار رفتیم جایی یه خانمی که حجاب درستی نداشت و عطر زده بود اونجا بود
هادی سرشو انداخت پایین هیچی
سرشو کرد تو یقه پیرهنش تا بوی عطر به مشامش نخوره
...
چقدر شبیه شهداییم خدا وکیلی...
بشخصه هیچی...

149537516813960123001179_photoa.jpg

مسابقه کتاب خوانی

 

دربهمن ماه ۹۵ مسابقه کتاب خوانی با عنوان دختر شینا برگزارشده است، که طلاب

تا تاریخ ۱۰ اسفند۹۵ مهلت دارند که آثار وخلاصه های خود را تحویل معاونت

فرهنگی این مدرسه بدهند. همچنین برای بهترین کارها ،هدایایی درنظر گرفته شده

است.

 

برگزاری نشست هم اندیشی معیارهای انتخاب همسر

با همت معاونت فرهنگی حوزه علمیه فاطمیه(س)، نشست هم اندیشی درخصوص معیارهای انتخاب همسر، روز چهارشنبه مورخ 1395/12/4 با حضور جمعی از طلاب خواهر وکارشناس محترم، سرکار خانم رشته احمدی، در سالن مدرسه فاطمیه(س)، برگزار شد، به یاری خداوند متعال قرار است این نشست ها به صورت موضوعی طی سیری منظم ادامه یابد.

 

برگزاری دوره تفسیر قرآن با موضوع پوشش

 

با همت معاونت فرهنگی حوزه علمیه و هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، دوره تفسیر قرآن با موضوع پوشش، درتاریخ چهارشنبه ۱۳۹۵/۱۱/۲۷الی جمعه ۱۳۹۵/۱۱/۲۹ برگزار شد در این دوره جمعی از طلاب شرکت نمودند، در این دوره طلاب با هم اندیشی وارائه نظر جهت پوشش وحجاب بانوان جامعه اسلامی ، مشارکت ونمود فراوانی داشتند، از اساتیدمجرب قم جهت برگزاری این دوره دعوت به عمل آمد.

 

 

 

 

 

 

عبادات یهودیان

عبادات يهوديان
عبادات يهود در قربانى خلاصه مى شود. يهوديان ادعيه اى نيز دارند كه در ((كنيسه )) مى خوانند. نماز يهوديان فصلى از زبور داود است كه روزى سه بار مى خوانند.
يهوديان روزه مى گيرند كه در ايام مختلف سال يهودى برگزار مى شود:
1- روزه كيپور؛ ايام نهم و دهم ما تشرين ، نخستين ماه يهودى از سال يهودى ، به مدت 25 ساعت روزه مى گيرند.
در سفر لاويان باب 23 آمده است : ((جان هاى خود را ذيل سازيد، از شام تا شام سبت و اشباط.))
2- روزه فوريم يا پوريم كه به شكرانه نجات از قتل عام گرفته مى شود.
3- روزه ((كدليا))، روز سوم ماه ((تشرين )) است . اين روزى است كه ((كدليا)) حاكم بيت المقدس ، ((معبد سليمان )) را با 82 تن از يهوديان در آتش سوخت .
4- روزه ((عقيبيا)) در روز پنجم ماه ((تشرين )). و اين روز، به پاس ‍ گرامى داشت خاطره ((خاخام عقيبيا)) است كه او را مجبور به پرستش ‍ بت نمودند و او زير بار نرفت و آنقدر مقاومت كرد تا از گرسنگى درگذشت . اين حادثه در سال 153 ميلادى اتفاق افتاده است .
5- روزه عذاب ؛ در زمان داود پيامبر، خداوند بر بنى اسرائيل غضب نموده ، ايشان را به مرگ و قحطى تهديد نمود. يهوديان ، از ترس ، آن روز را روزه مى گيرند.
6- روزه ((صدقيا))؛ روز ششم از ماه ((حسوان ))، پس از آن كه ((بخت النصر)) اورشليم را تسخير كرد، فرزندان صدقيا را در برابر چشمان او بكشت و او صبر و تحمل نمود. يهوديان به پاس اين مقاومت و ابراز همدردى با ((صدقيا)) پادشاه يهود، روزه مى گيرند.
7- روزه يهوياقيم ؛ در بيستم ماه ((كيلو))، ارمياى نبى پيشگوئى اسارت يهود و ويرانى بيت المقدس را كرد و توسط ((يهوياقيم )) پادشاه يهود به زندان افتاد.
8- روزه تلما؛ ((تلما)) پادشاه روم ، يهود را وادار كرد كه به زور تورات را به يونانى ترجمه كنند. اين روز را كه هشتم ماه طبيثت بود، روزه مى گيرند.
9- روزه فتنه ؛ در دوازدهم ماه شفط، اولاد ((بنيامين )) مانند ((قوم لوط)) به فسق و فجور اقدام كردند.
10- روزه محاصره اورشليم توسط ((بخت النصر))، كه درد هم ماه طبيثت است
قربانيهاى يهود:
1- قربانى بى كوريم ؛ يعنى نخستين فرزند ذكور، اولين مولود از اغنام و احشام ، اولين محصول ، اولين ميوه و... كه بايد قربانى بدهند. به اين صورت كه نخستين ها را از هر چيز بايد به روحانى بدهند و او آن ها را با تشريفات ويژه اى مى سوزاند. ولى فرزند اول خود را به او داده و از او مى خرند. در اين باره در تورات سفارش بسيار شده است . اين مراسم يادآور آن است كه در مصر فرعون به كشتار كودكان بنى اسرائيل پرداخت .
2- قربانى دائمى ؛ اين قربانى در اغلب اعياد مرسوم است . قربانى بايد كه گوسفند و گاو و بز و قوچ سالمى باشد. قربانى را در مذبح مقدس (قدس الا قدس ) براى رضايت يهوه قربانى مى كنند. اين قربانى عكس العملى است در برابر بت پرستى و گاو پرستى مصريان و...
3- قربانى كيپور؛ كفاره . هر گاه كسى گناهى مرتكب شود، بايد قربانى بدهد. اين قربانى در معبد و طى مراسم ويژه اى انجام مى شود
اعياد مذهبى يهود:
1- عيد فصح و عيد فطير، 2- عيد سبت ، 3- عيد فوريم ها. عيد فصح و عيد سبت از سوى موسى وضع شده است و در اين ايام بايد هر فرزند ذكور در حضور يهوه هديه خود را با خوشحالى بگذارد. در اين اعياد كار حرام است و بايد مجالس و محافل شادى منعقد گردد. كسى كه در اين اعياد كار كند، از قوم جدا مى شود و بايد سنگسار شود
1- عيد فصح ، در چهاردهم نيسان ، بين العصرين يا نزديك غروب آغاز مى شود. در سفر لاويان بر انجام مراسم اين عيد بسيار تاكيد شده است . در اين عيد در مكان مخصوصى كه براى خدا برگزيده شده ، بايد مراسم قربانى بعمل آيد. معمولا بره نر يا بز يك ساله سالم را براى قربانى انتخاب مى كنند. گاهى افراد شركت كننده در مراسم قربانى به يك صد نفر هم مى رسند. به هر يك سهميه اى از گوشت قربانى داده مى شود. آغاز مراسم با گرداندن پياله شراب است و رئيس خانواده تبريك مى گويد. بره را بدون پاره كردن بريان نموده و در سفره مى گذارند. پس از گرداندن پياله شراب ، در دفعه دوم بره را با سبزيهاى تلخ و نان فطير مى خورند، بطورى كه استخوانهاى آن نشكند، و اگر چيزى از آن باقى ماند، مى سوزانند. پس از صرف شام براى بار سوم پياله شراب را مى گردانند و به آوازهاى روحانى مشغول مى شوند، و با شراب دادن در دور چهارم ، عيد فصح به پايان مى رسد و آنگاه عيد فطير شروع مى شود.
2- عيد فطير، روز پانزدهم ماه نيسان بعد از عيد فصح آغاز مى شود و مدت 7 روز ادامه دارد. روز اول و آخر آن را تقديس نمايند. در تمام اين مدت نان فطير مى خورند.
اين عيد به مناسبت خروج بنى اسرائيل از مصر بر پا مى شود. چون حركت آنان با عجله همراه بود، نان فطير را بدون خمير مايه پختند و خوردند. و هم اكنون هر سال بهار، آن روز تاريخى را جشن مى گيرند و نان فطير مى خورند و شادمانى مى كنند. طبق دستور تورات ، در اين هفته بايد خمير مايه را از خانه خود خارج كنند. روز هفتم ، روز استراحت و عبادت است ؛ همان گونه كه يهوه جهان را در شش روز پديد آورده و روز ((سبت )) (شنبه ) را استراحت كرد. ((روز سبت )) روز آزادى انسان است :
1- سبت غلام : هر غلام يا كنيز اسرائيلى كه شش سال خدمت كرد در سال هفتم بى قيمت آزادش كن ، زيرا سال آزادى بردگان است .
2- سبت دين : اگر تا شش سال رفيق تو كه مديون تو است اداى قرض ‍ ننمود، به سال هفتم نبايد از او مطالبه كنى كه او ديگر بدهكار نيست .
3- سبت اراضى : شش سال كه زمين را كشت نمودى ، سال هفتم تعطيل نما، زيرا سال آزادى و استراحت زمين است .
4- سبت سالها (يوئيل ): سال پنجاهم ، يعنى پس از هفت ، هفت ها كه چهل و نه سال مى شود، سال پنجاهم سال آزادى است .
توضيح اين كه : قوم يهود پس از ورود به خاك فلسطين اراضى آنجا را به قيد قرعه ميان خود تقسيم نمودند؛ ولى پس از گذشت 49 سال بايد آزاد شده و هر كس و هر چيز به محل اصلى خود برگردد: تمام بردگان آزاد شوند، حتى آنان كه گوششان را سوراخ كرده بودند تا هميشه برده باشند، رهائن مسترد شود و زمينهاى رهنى به صاحبان آن برگردد. عيد يوئيل تاج ((اعياد سبتيه )) است . زيرا ساير ((سبت ها)) براى آسايش يك دسته است ؛ ولى اين عيد، روز و سال استراحت عموم مردم است و مجددا اراضى به قيد قرعه بين بنى اسرائيل تقسيم مى شد. و در تورات تاءكيد فراوان شده كه زمين را به فروش هميشگى ندهيد، زيرا زمين ملك يهوه است و شما ميهمان و غريب او هستيد
3- عيد پوريم ؛ اين عيد سه روز در سال ، روزهاى 11 تا 13 ماه آذار است .
يهوديان و هر كس در اين دو روز چيزى خمير شده بخورد، از قوم جدا شود. در اين روزها نبايد كارى انجام دهند.
4- عيد سبتها؛ يعنى روزهاى شنبه . سبت در لغت عبرانى به معناى استراحت است . قرآن به اعتبار سبت در ميان قوم موسى تصريح كرده است
5- عيد ضوكا؛ به پاس جوانمردى جوانى يهودى بر پا مى شود. موضوع از اين قرار است كه در سال 164 ميلادى ، حاكم يونانى اورشليم فرمان داد كه بايد نوعروسان يهود اول به خدمت حاكم روند و بعد از آن شوهرانشان باشند. مردى يهود كه فرزندان بسيار داشت ، تدبيرى انديشيد و پسرش را لباس عروس پوشانيد و به خدمت حاكم فرستاد. آن جوان با دشنه حاكم را از پاى درآورد. اين عيد به شكرانه آن روز است .
يهوديان اعياد ديگرى نيز دارند: عيد گرناها، عيد نوبرها، عيد سايبانها، عيد خيمه ها، كه هر يك به مناسبتى و در روزى خاص با تشريفات و قربانى برگزار مى شود.



اخلاقيات دين يهود چنين است :
1- غريب نوازى ، دستگيرى از ناتوانان و ايتام : ((غريب را ميازار! بياد آور كه در سفر غريب بودى
2- ((بر كارگران كه فقير و مسكين اند، خواه از برادرانت و خواه از غريبان ، ظلم و ستم روامدار
3- ((بيوه زنان و يتيمان را اذيت مكن . اگر فرياد برآورند، اجابت كنم و شما را خواهم كشت و زنانتان را بيوه و فرزندانتان را يتيم خواهم كرد
4- ((همسايگان خود را مانند خودت دوست بدار و از ابناى قوم خويش ‍ انتقام مگير و كينه نورز، پيرمردان را گرامى بدار
5- ((برادر خود را براى سود، قرض مده و براى سود، آذوقه مده و براى سود، كمك مده ، ولى به افراد غريب مى توانى براى سود، قرض ‍ دهى
6- ((اگر به فقيرى نقدى قرض دادى ، ربا و سواد از او مگير
7- ((گوشت مرده را مخور و به غريب بده يا به او بفروش
8- (( رشوه مخور و به عهد خود وفا كن
9- ((براى سخن چينى گردش مكن
10- ((خبر باطل را انتشار مده
11- ((به يكديگر دروغ نگوئيد، قسم دروغ به نام خدا ياد نكنيد
12- ((از دروغ اجتناب كنيد
13- (( هر كس كه به راستى سخن گويد، عدالت را ظاهر مى كند
14- ((با شريران همداستان مشو، شريران از زمين منقطع خواهند شد و ريشه خيانتكاران محو خواهد شد
15- ((ترس از خداوند عمر را طويل مى كند
16- ((پدر و مادر را احترام كن تا روزى تو زياد شود
17- ((اى پسر من ! اوامر پدر خود را اطاعت كن و تعليم مادرت را ترك مكن ، زيرا آنها تاج زيبائى بر سر تو و جواهر براى گردن تو خواهند بود
18- ((از تكبر جز نزاع چيزى پيدا نمى شود
19- ((با تواضع نزد حكيمان و عالمان بودن بهتر است از تقسيم غنيمت با متكبران
20- ((خداوند خانه متكبران را ويران و منهدم مى كند
21 ((تواضع و فروتنى مقدمه عزت است
22- ((جزاى تواضع و خداترسى ، دولت و جلال و زندگى است
23- ((تكبر و خودخواهى ، آدمى را پست مى كند
24- ((به عهد خود وفا كن

گزیده بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مورد بسیج

ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی):
ـ‌ بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحناه و فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است.
ـ پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر (ارواحناه و فداه) مهدی موعود عزیز یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است.
ـ شما جوانان بسیجی و سپاهی و جوانان مؤمن آگاهی را با احساس مسئولیت و شور و شعور همراه کردید.
ـ نیروهای نظامی و بسیجی ما مؤمن و با اخلاصند و به عنوان پشتوانه‌ای که هیچ خدشه‌ای در آن راه ندارد, محسوب می‌شوند.
ـ انکار بسیج, انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است.
ـ اگر بسیج در دوران پس از جنگ نبود و اگر امروز هم نباشد, کمیت این انقلاب و این نظام واهمه حرکتهای سازنده این کشور لنگ است.
ـ انکار بسیج و بی‌احترامی به آن یا نابخردانه است یا خائنانه است.
ـ تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد, به نیروهای بسیج, به انگیزه بسیح به سازماندهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج است.
ـ فرزندان بسیحی‌ام با حضور خود در هر صحنه‌ای که لازم است دشمنان زبون را مرعوب و منکوب سازند.
ـ بسیج, یعنی نیروی کارآمد کشور برای همه میدانها
ـ همه جا چیزی شبیه بسیج هست, تنها به این درخشندگی, به این فراگیری, به این زیبایی, به این فداکاری, من در جایی سراغ ندارم.
ـ این فداکاری, من در جایی سراغ ندارم.
ـ نیروی عظیم بسیج مردمی است, این بسیج در همه قشرها هست.
ـ بسیج, اختصاص به یک منطقه جغرافیایی ویک منطقه انسانی و طبقاتی و قشری ندارد, همه جا هست.
ـ ایمان عاشقانه, ایمان عمیق, ایمان توأم با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است باعث درخشان شدن بسیج شد.
ـ دانشجوی بسیجی دشمن کمین گرفته را از یاد نمی‌برد و غافلانه خو و دانشگاه و کشورش را به دست تطاول دشمن نمی‌سپرد.
ـ بسیاری از پیشرفتهای کشور مرهون تفکر بسیجی است.
ـ هریک از آحاد قشرهای مختلف جامعه که دارای روحیه حساس مسئولیت و ایمان باشد, بسیجی است.
ـ بسیاری از پیشرفتها و موفقیتهای نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف مرهون تفکر و میل بسیجی است.
ـ بسیجی یعنی علی که تمام وجودش وقف اسلام بود.

برگزاري مراسم سوگواري در دهه دوم ماه محرم

به مناسبت عزاداري سيد و سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام واحد فرهنگي اين حوزه علميه اقدام به برگزاري مراسم سوگواري در دهه دوم ماه محرم در سالن اجتماعات حوزه علميه فاطميه براي عموم بانوان نمودند.

صفحات: 1· 2

اجتماع فارغ التحصيلان مدرسه علميه فاطميه (س)

 فارغ التحصيلان مدرسه علميه فاطميه (س) عصر روز يكشنبه مورخ 25/08/93 در سالن اجتماعات اين مدرسه علميه گرد هم آمدند.

طاهره رشته احمدي معاون فرهنگي اين مدرسه علميه ضمن خير مقدم و تشكر از گردهمايي طلاب،  برنامه هاي فرهنگي را تشريح و طلاب را به شركت در مسابقات و فراخوان هاي قرآني، ادبي و مقاله نويسي فراخواند.

مرضيه ياري خواه استاد اين حوزه علميه در اين مراسم گفت: طلاب مبلغ بايد در اماكن فرهنگي و منازل به تبيلغ بپردازند و سكان هاي مختلف را از دست افراد نالايق گرفته و خود سكاندار مديريت و برنامه ريزي در زمينه امور فرهنگي شوند.

وي افزود: طلاب بايد شئونات طلبگي را در همه زمينه ها و عرصه ها رعايت كنند و اعمال و رفتاري كه انجام مي دهند بايد در شأن ايشان باشند و همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به موضع ايمان و لوازم ايمان اشاره نمودند.

از ديگر برنامه هاي اين مراسم مرثيه سرايي توسط ذاكران اهل بيت عليهم السلام  دروصف سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام بود.

تقدير ازكتابدارن كتابخانه حوزه علميه فاطميه (س)

 

حوزه علميه فاطميه (س)  به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار از خانم ها مرضيه محمديان و آذرانصاري دو کتابدار شاغل در کتابخانه و خانم زهرا رهنما كتابدار سابق اين مدرسه علميه  و همچنين از خانم زينب قرباني مدير كل امور كتابخانه هاي عمومي استان تقدیر به عمل آورد.

اين مراسم با حضور سركار خانم هاشمي مسئول كميسيون امور بانوان در استانداري، اساتيد و طلاب در سالن اجتماعات اين مدرسه علميه برگزار شد.

در اين مراسم عشرت كريمي نژاد معاونت فرهنگي مديريت استاني حوزه هاي علميه خواهران با اشاره به آیات سوره علق که انسان را به خواندن فرا می خواند طلاب را نیز به امر کتابخوانی و پژوهش تشويق كرد و از طلاب خواست كه پيشگام عرصه كتابخواني باشند.

در پايان اين مراسم زينب قرباني مديركل امور كتابخانه هاي عمومي استان ضمن قدرداني از برگزاري اين همايش، كتابخانه اين مدرسه علميه را يكي از كتابخانه هاي غني در زمينه ديني دانست و تصريح كرد كه تمام توان خود را در جهت ارتقاء و تجهيز اين كتابخانه انجام خواهد داد.

تبریک

عید سعید غدیر مبارک

بنی آدم اعضای یکدیگرند*********************همه تک به تک نوکر حیدرند

 

پخش فیلم به مناسبت هفته دفاع مقدس

 

پخش فیلم به مناسیت هفته دفاع مقدس

از جمله اقدامات پایگاه بسیج فاطمیه (سلام الله علیها) در هفته دفاع مقدس پخش فیلم های دفاع مقدس در سالن مدرسه علمیه فاطمیه(سلام الله علیها) به مدت سه روز بود

که با استقبال طلاب این مدرسه روبرو شد.

 

یادواره شهدای روحانی زن

 

برگزاری یادواره شهدای روحانی زن

به مناسبت هفته دفاع مقدس یادواره شهدای روحانی زن در حوزه علمیه فاطمیه با حضور مسئولین بسیج طلاب و اساتید حوزه علمیه برادران و خواهران و طلاب این مدرسه در سالن همایش حوزه علمیه فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

در این مراسم حجه الاسلام و المسلمین شهبازپور مدیریت محترم حوزه علمیه سفیران هدایت شهر یاسوج با بزرگداشت از مقام و شخصیت زن در اسلام به جایگاه زنان روحانی در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: زنان در جامعه باید جایگاه و منزلت خود را بشناسند و به توانایی های خود در زندگی اعتقاد داشته باشند.

در ابتدای این مراسم سرکارخانم رضوی مدیر حوزه علمیه فاطمیه (سلام الله علیها) از حضور مسئولین و اساتید حوزه تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه حجه الاسلام و المسلمین موسوی اصل مسئول بسیج طلاب و روحانیون به توضیحاتی در مورد نقش زن در دفاع مقدس بیان کرد.

از دیگر برنامه های یادواره شهدای روحانی زن مداحی مداح اهل بیت آقای رضایی بود که ایشان با مداحی خود مجلس را به فیض اکمل رساندند.

پخش کلیپ و برپایی نمایشگاه از دیگر فعالیت های این مراسم بود.

 

10593.jpg

برگزاری کارگاه وبلاگ نویسی

 در روز یکشنبه مورخ 24/6/93 کارگاه وبلاگ نویسی در حوزه علمیه فاطمیه (سلام الله علیها) با حضور آقای کیانی مدیر کوثر بلاگ و طلاب حوزه علمیه فاطمیه (سلام الله علیها) و طلاب مدرسه حضرت معصومه (سلام الله علیها) شهر سی سخت برگزار شد.

در این کارگاه آقای کیانی ضمن بیان جایگاه و اهمیت حضور در فضای مجازی و تشویق طلاب برای فعالیتهای دینی در این فضا، مراحل تهیه وبلاگ برای حضور طلاب در کوثر بلاگ را به طور کامل برای طلاب بیان کرد.

در ادامه کارگاه برخی طلاب در ضمن آموزش وبلاگ تهیه و طراحی کردند.

در عصر روز یکشنبه در ادامه برنامه کارگاه آموزش پاورپوینت توسط آقای کیانی ارائه شد و طلاب سوالات خود را در این زمینه مطرح کردند.

افتتاحیه کلاس های درس حوزه علمیه فاطمیه (س)

مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه فاطمیه یاسوج در روز چهار شنبه با حضور آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در استان و مدیران و اساتید حوزه های علمیه برادران و خواهران، نماینده ولی فقیه در سپاه فتح حجه الاسلام حسینی صدر، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی حجه الاسلام مرتضوی و چند تن از مسئولین شهری و استانی و طلاب حوزه علمیه فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

آیت الله ملک حسینی، نماینده ولی فقیه ،در این مراسم با اشاره به جایگاه تعلیم و تعلم در اسلام الزاماتی را برای زندگی بیان کرد:

طلبه باید امروزش را برای فردایش قرار دهد، شنبه ما روز شکوفایی آن، روز یکشنبه خواهد بود بنابراین، هر فردایی قیامت امروز ماست همچنانکه قیامت، فردای امروز دنیای ماست و اگر بخواهیم برای فردا باشیم، الزام ما دانش و تحصیل خواهد بود.

الزام دوم ما باید همت بلند باشد. اگر شعاع نگاه ما فقط امروز باشد همت ما هم به اندازه یک روز خواهد بود و اگر شعاع نگاه ما بسیار وسیع باشد هم برای فرداها و هم برای آخرت، الزام دوم ما همت بلند خواهد بود.

 الزام دیگر صبر است. هرگز با اندکی تحصیل موفقیت به دست نخواهد بود، بلکه باید خون دلها خورد، رنج برد و سختی ها را تحمل

الزام چهارم اخلاص است، اگر کاری را به عنوان وظیفه کرد انجام دهیم برای خداست و اخلاص صورت میگیرد و در روایات اخلاص به عنوان عمل به وظیفه بیان شده است.

بنابراین وظیفه کنونی ما تحصیل با همت بالند برای فردایی بهتر است و اگر هر کس به وظیفه خود عمل کن شکوفایی همه جانبه صورت میگیرد.

در ابتدای این مراسم سرکار خانم رضوی مدیر مدرسه فاطمیه (س) ضمن خیر مقدم گزارشی از فعالیت های حوزه علمیه در سال 92 بیان کرد.

از دیگر برنامه های مراسم افتتاحیه:

  • تقدیر و تشکر از رتبه های برتر طلاب در ترم گذشته
  • پخش کلیپ از فعالیت های حوزه علمیه
  • مداحی و مناجات توسط مداح اهل بیت آقای رضایی
  • تهیه بروشور
  • تهیه بسته فرهنگی

جلسه دفاعیه

به یاری خداوند متعال جلسه دفاعیه سرکار خانم عافیت غلامی با موضوع: عوامل مهجوریت قرآن در بین شیعیان برگزارشد.

این جلسه درروز دوشنبه مورخ 93/2/29 در اتاق شورای مدرسه علمیه فاطمیه (س) با راهنمایی سرکار خانم فضلی نژاد و داوری دکتر علیشاهی برگزار شد.

وقتی میخواهند برای من و تو جوک بگویند

 

وقتی میخواهند برای من و تو جوک بگویند :
می گویند یک روز " غضنفر " !
در صورتی غضنفر یعنی " شیر ، مرد با صلابت و قوی " ...
و از قضا یکی از القاب حضرت علی علیه السلام است.
وقتی یک چیز از مــُــد افتاده به آن می گویند " جــواد " !
و جواد به معنای " بخشنده و سخاوتمند " است ...
و از قضا از القاب امام محمد تقی علیه السلام است.
از اسم " بتول " برای مسخره کردن استفاده میکنند !
در صورتی که بتول یعنی پارسا و پاکدامن ...
که به صورت خیلی اتفاقیVERY SAD
از القاب حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت مریم سلام الله علیها هم هست.
در فیلم ها نام های تقی و نقی را به هزل می آورند !
و تقی یعنی با تقوا و پرهیزگار و نقی به معنای پاک و پاکیزه است ...
و اتفاقا از القاب امام جواد علیه السلام و امام هادی علیه السلام ...
وقتی میخواهند بانوان نیروی انتظامی را مسخره کنند میگویند " فاطی کماندو " !
چه جالب !!
و یا به جای نام مبارک حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام میگویند ابرفرض !
اتفاقا وقتی میخواهند بگویند فلانی خودش رابه آن راه زده میگویند :
خودش را زده به کوچه علی چپ !
خدالعنت کند دشمنان اهل بیت را با این جمله اهانت بار که میگویند :
این حرف ها برای فاطی تنبان نمی شود !
حال این ما شیعیان و این ارادت ما به اهل بیت علیه السلام !
در مبارزه با این فرهنگ غلط سهیم باشیم ...
نگذاریم در طنزها و جوک هایشان از اسامی مقدس ائمه هدی علیه السلام استفاده کنند.

 

ویژگی های زن خوب

 

جابربن عبدالله مى گويد: با جمعى در خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بوديم آن حضرت فرمود:
بهترين زنان شما داراى اين ويژگيهاست :
فرزند آور، بسيار مهربان ، پاكدامن ، عزيز در ميان فاميل ، متواضع و فروتن با همسر، زينتگر براى همسر، خود نگهدار در برابر نامحرم ، حرف شنوايى از شوهر، فرمانبردار از همسر، كاملا در اختيار شوهر به هنگام تنهايى با شوهر.
فرزندآور
در فرهنگ روايات ، دختر تا زمانى كه در خانه پدر به سر مى برد (حسنه ) است اين امانت الهى هرگاه پا به خانه شوهر گذاشت به مقام همسرى دست مى يابد و البته پاسدارى از اين مقام شرايط خاصى دارد كه تحصيل آنها مايه كمال و فضيلت زن است . سومين دوره اى كه زن بعد از دوران دخترى و همسرى به آن منتقل مى شود، دوران پر افتخار و مسؤ وليت ساز مادرى است . مقام مادر از آن كسى است كه محيط مقدس خانه را، با به دنيا آوردن و پرورش دادن فرزندان ، كه پاره هاى تن و جان او هستند، صفا و رونق بخشد. و روشن است كه هرچه تلاش زن در اين دوره مادر بودن ، افزون باشد، پاداش اخروى او نيز بيشتر و تقربش به پروردگار افزونتر است و اين سر گفتار رسول خدا صلى الله عليه و آله است كه فرزند آورى از صفات خوب زن برمى شمرد. چرا كه اين ويژگى ، زن را به مقام مادر شدن ارتقا ميدهد و تا آنجايش رهنمون مى سازد كه خود آن حضرت در گفتار ديگرى مى فرمايد:
(بهشت در زير گامهاى مادران است.
آرامش حقيقى و معنوى زندگى با وجود فرزند صالح تقويت مى گردد و هيچگاه خانه بدون فرزند - با امكان آوردن آن - روى آرامش نخواهد ديد. براى توجه به ارزشمندى زنى كه فرزند آور است به اين دو روايت بنگريد:
رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد: با دوشيزه فرزند آور ازدواج كنيد، ولى با زيبا چهره نازا ازدواج نكنيد، زيرا من به شما امت روز قيامت افتخار مى كنم .
در روايت ديگر امام عليه السلام مى فرمايد: بدانيد كه زن سياه چهره هاى كه فرزند آور باشد براى من دوست داشتنى تر است از زيباى نازا.
بسيار مهربان
محبت و دوستى و مهربانى ، شاه كليد نفوذ در دلهاست . هيچ چيزى به قدر مهربانى كارآيى ندارد. درهاى بسته و چهره هاى گرفته با اين ابزار گشوده و باز مى شوند.
در فرهنگ دوستى محبت ، همه چيز با معنى و پيام دار است گاه با يك اشاره و با يك كلمه و يا جمله مى توان صحنه را عوض كرد و به آسانى ، در دل ديگران راه يافت .
رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى فرمايد: بهترين زن ، آن است كه بسيار مهربان و صميمى باشد. طبيعى است كه منظور، به كار گرفتن اين سرمايه در خدمت جذب شوهر است محبت شوهر به همسر خود از طبيعى ترين انواع دوستيهاست و اگر با دوستى و مهربانى سرشار از طرف زن همراه باشد، هيچ كينه و بى مهرى اى برجا نمى ماند. ثمره اين اظهار دوستى و صميميت ، لبريز شدن كانون دل و فضاى خانه از آرامش و سكون است و در چنين دل و خانه اى اضطراب و بى قرارى راهى براى نفوذ ندارد. در روايت ديگرى ، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله يكى از صفات بدترين زنان را كينه و حقد معرفى مى فرمايد: زنى كه پيوسته چشم انتظار گرفتن عيب و نقطه ضعف است ، تا به وسيله آن همسرش را سركوب و توبيخ و سرزنش كند، داراى يك صفت منفى و مخرب است و طبيعى است كه با چنين برخوردهايى جز ناآرامى و اضطراب ، بذر ديگرى در زمينه زندگانى مشترك كاشته نمى شود.
شايد يكى از عوامل شكست و افسردگى و پيرى زودرس مردان ، همين بى مهرى ها و لجاجتهاى آگاهانه و ناآگاهانه زنان در برخورد با همسرانشان باشد. از امام صادق عليه السلام روايت است كه مى فرمايد: از دعاهاى رسولخدا صلى الله عليه و آله اين بود كه مى گفت : خدايا! به تو پناه مى برم از زنى كه مرا پير كند، قبل از اينكه دوران پيرى من فرا رسد
روشن است كه پناه بردن انسان به خدا در جايى است كه احساس خطر و ناامنى و گمراهى وجود دارد، شايد در وجود زنى كه براى شوهرش پيرى زودرس مى آورد ريشه هاى ناامنى ، خطر و گمراهى نفوذ كرده باشد. طبيعى است كه چنين زنى موفق به آرام سازى محيط خانه و آرامش بخشى به شوهر نخواهد بود.

میلاد حضرت زهرا(س) مبارک باد

زجاجه وحى و ميوه نبوت ، فاطمه داناى حقايق اشياء چنين فرمود: ستايش خداى را كه به نعمت وى به شرف علم و عمل بدين پايه رسيدم و به وى رغبت كردم و طاعت امر او نمودم .ستايش خداى را كه مرا منكر امرى از كتابش قرار نداده و در هيچ حقيقتى از امر كتاب مرا سرگردان ننموده است و ستايش خداى را كه مرا به دينش هدايت كرد و مرا كسى قرار نداد كه غير او را عبادت كنم .
سیره حضرت زهراء(سلام الله علیها)
ادب نسبت به پدر
هنگامى كه آيه شريفه پيامبر را همانطورى كه يكديگر را صدا مى زنيد صدا نزنيد، نازل شد.
حضرت زهرا عليها السلام گويد: در برخورد اول پيامبر را به (يا رسول الله ) صدا زدم . پيامبر به من توجه نكرد تا اينكه در مرتبه سوم كه صدا زدم خطاب به من كرد و فرمود: اين آيه درباره تو و خانواده ات نازل نشده تو به من پدر بگو كه مايه حيات جان من است و خداوند از آن رضايت بيشترى دارد. ادب نسبت به شوهر
روزى حضرت على عليه السلام از فاطمه عليها السلام سؤ ال كرد چيزى در منزل هست ؟ عرضه داشت : خير. فرمود: چرا مرا مطلع نساختيد تا متاعى فراهم كنم ؟ گفت : من از خداوند خجالت كشيدم از اينكه از شما چيزى طلب كنم كه مقدور شما نباشد «ترس از خدا اخلاق شايسته زيارت شهدا دفاع از امام زمان دعا براى ديگران»

روز زن مبارک

فاطمه عليهاالسلام معدن حجب و حيا
زندگى افتخارآميز فاطمه عليهاالسلام پر از اين نشانه ها است و آن ها گواهند كه وى چقدر با حجب و حيا بوده و به اين امر اهميت مى داده است .
فاطمه عليهاالسلام نه فقط در مسائل دنيوى از حريم حيا پاسدارى مى كرد، بلكه حتى پس از مرگ خود حاضر نبود بدن پيچيده به كفنش در مقابل ديدگان نامحرم قرار گيرد و يا در آخرت همانند ديگر انسانها با بدن برهنه وارد صحنه قيامت و محشر كبرى شود و تا اين دو امر برايش تضمين نشد از اضطراب و دلهره بيرون نيامده و مرگ برايش گوارا نبود.
نمونه اى ديگر از حياى فاطمه
فاطمه عليهاالسلام پرسشهاى زيادى از پدر داشتند و از جمله آن ها نحوه برانگيخته شدن انسانها در روز قيامت بود، چرا كه فاطمه عليهاالسلام از روز قيامت هول عظيمى در دل داشت .
گويد: روزى از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پرسيدم : آيا اهل دنياروزقيامت برهنه اند؟
فرمود:آرى اى دخترم.
گفتم :آيامن هم برهنه ام ؟
فرمود: آرى شما هم ولى آن جا كسى به كسى توجه ندارد.
گفتم : وا سواءتاه ، يومئذ من الله عزوجل ؛ چقدر جاى شرمندگى است ، آن روز در مقابل خداى متعال . هنوز از محضر پدر بيرون نرفته بودم ، كه فرمود: اكنون ، جبرئيل آمده به من مى گويد: اى محمد به فاطمه سلام برسان ، و بگو به جهت حيا و شرمت از خدا پروردگار وعده فرمود: كه او را در روز قيامت به دو لباس از نور بپوشاند

محرم و فاطمیه

محرم وفاطمیهth2QMPDT3I

فاطمه (علیهاالسلام) انسانی خاص و فاطمیه مصیبتی مخصوص خواص است . اگر   محرم ماتمی عمومی و شامل همه ی مسلملنان است ، اما فاطمیه عزایی   ویژه ی مومنان است . در محرم گریه آزاد است وشیون ، هر چه بلندتر بهتر . اما در فاطمیه اشک را باید در درون ریخت و جز با سکوت فریاد برنیاورد .

محرم هنوز نیامده در خلق عالم شورش می شود ، ولی فاطمیه می آید و می رود و چه بسیارند کسانی که اصلا خبر دار نمی شوند .

در محرم همه چیز را ریز می کنند وبا ذکر جزئیات تعریف می کنند ، در فاطمیه اما کلیت ما جرا را نیز باید در پرده گفت .

در محرم ، تاریخ رخداد های حاشیه ای نیز دقیق است ، ولی در فاطمیه حتی روز عزا نا معلوم است ! و درست مشخص نیست که بانوی دو عالم در کدام روز به شهادت رسیده است !

در محرم مقتل همگان معلوم و مدفن یاران مشخص است ، اما در فاطمیه هنوز مزار پاره ی تن رسول الله (صلی الله علیه وآله) گمنام است .

محرم جشن خون است و فاطمیه عید خون دل . در محرم دل بعداز عزا خالی می شود و در فاطمیه پر.

محرم به قصه می ماند و فاطمیه به غصه . محرم حکایت شهادت است و فاطمیه ماجرای ولایت . محرم ماه انتقام ازدشمنانی است که خون خدا را ریخته اند . فاطمیه اما ماه انتقام از دوستانی است که خون به دل خدا کرده اند .

در محرم میان آن همه شهید بانویی دیده نمی شود اما در فاطمیه تنها شهید بانوی برگزیده ی خداست .

در محرم جام شهادت سر می کشیم ودر فاطمیه جام زهر . در محرم بعد از شهادت اسارت است و در فاطمیه علی (علیه السلام) را قبل از شهادت زهرا (علیهاالسلام) اسیر می کنند .

در محرم شش ماهه در آغوش پدر آرمیده و در فاطمیه طفل در رحم مادر خوابیده . در محرم سیلی بر صورت زنان بعد از رفتن امام می زنند و در فاطمیه   جلوی دیدگان امام .

محرم باید بر thGKRPZL27سرو سینه زد ، در فاطمیه اما دست ها یارای بالا آمدن ندارد .

در محرم ، رزمندگان در حسینه ی حاج همت دو کوهه ، ایستاده عزاداری می کنند ، ولی در فاطمیه بسیجیان در قبر هایی که برای خود در اطراف گردان تخریب کنده اند ، نشسته مرثیه می خوانند.

در محرم بچه های گردان ها در زمین صبح گاه دسته راه می اندازند ، اما در فاطمیه غم عظیم تر از آن است که مجالی به این اجتماعات دهد . خلاصه اینکه در محرم ، محرم و نامحرم را راه می دهند اما در فاطمیه در به روی هر کسی باز نمی کنند .

گفت : «همه با مُحرم وارد دستگاه اهل بیت شدیم . در کودکی خدا را با حضرت عباس شناختیم . با امام حسین (علیه السلام) سفر عشق را آغاز کردیم . دل ما با مُحرم گره خورد و پای سفره ی کربلا اسلام را شناختیم .و برای همین امام عزیز ما فرمود : “محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته “.

بعد ادامه داد :”اما کسی که در مسیر عشق به اهل بیت (علیهم السلام) ، موانع را به خوبی بردارد و به سوی نور قدم بردارد راهی فاطمیه می شود . فاطمیه خلوت گهی است که جز بر گزیدگان ، کسی به حریم آن راه ندارد .

فاطمه (علیهاالسلام) نور است و کسانی که فاطمیه را درک کنند نورانی اند . وقتی کسی فاطمه ی خدا را شناخت ، آن گاه به بارگاه قرب الهی راه می یابد “.»

این ها را آن بسیجی می گفت ؛ او که در عشق به پاره ی تن رسول خدا سوخته بود . شب و روزش شده بود یاد مادر . هم او که به عشق حضرت زهرا (علیهاالسلام) عاشق گمنامی بود . وسال هاست که از او خبری نشده است ؛ زیرا می گویند :

«آن را که خبر شد ، خبری باز نیامد»

دل تکونی

دل تکونی ،از خونه تکونی بهتره

دلت رو بتکون از :

حرف ها از بغض ها ، دلت رو بتکون از هر چی که تو این یک سال یادش دلت رو به درد آورد .

از خاطره هایی که گریه هاش بیشتر از خنده هاش بود از نفهمیدن اونایی که همیشه فهمیدیشون ...

دلت رو بتکون از کوتاهی های خودت ....

اگه با یه ببخشید ، من هم مقصر بودم ! یکی رو آروم می کنی آرومش کن .

یه نفس عمیق بکش سلام بده به بهار به اتفاق های خوب...

اللهم عجل لولیک الفرج

مقام معنوی حضرت زهراء

حختحخهت

مقام معنوى فاطمه زهرا عليهاالسلام در كلام امام خمينى قدس سره


- زنى كه در حجره اى كوچك و خانه اى محقر انسان هايى تربيت كرد كه نورشان از بسيط خاك تا آن سوى افلاك و از عالم ملك تا آن سوى ملكوت اعلا مى درخشد. - حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام يك زن معمولى نبوده است ، يك زن روحانى ، يك زن ملكوتى ، يك زن به تمام معنا انسان ، تمام نسخه انسانيت ، تمام حقيقت زن ، تمام حقيقت انسان .
- مسأله آمدن جبرئيل براى كسى يك مسأله ساده نيست ، خيال نشود كه جبرئيل براى هر كسى مى آيد و امكان دارد بيايد، اين يك تناسب لازم است بين روح آن كسى كه جبرئيل مى خواهد بيايد و مقام جبرئيل كه روح اعظم است ....اين معنا و اين تناسب بين جبرئيل كه روح اعظم است و انبياى درجه اول بوده است ، مثل رسول خدا و موسى و عيسى و ابراهيم و امثال اينها، بين همه كسى نبوده است ، بعد از اين هم بين كسى ديگر نشده است ، حتى درباره ائمه هم من نديده ام كه وارد شده باشد اين طور كه جبرئيل بر آن ها نازل شده باشد...

مقام معنوى فاطمه زهرا عليهاالسلام در كلام مقام معظم رهبرى

- من از جنبه هاى معنوى و روحى و الهى آن بزرگوار (حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام ) حرفى نمى توانم بزنم . من كوچك تر از اين هستم كه آن چيزها را درك كنم ، حتى اگر كسى هم بتواند درك بكند نمى تواند آن چنان كه حق اوست او را توصيف و بيان كند. آن جنبه هاى معنوى يك عالم جداگانه اى است .
- اين چه دانش والايى است ؟ اين چه معرفت و حكمت بى نظيرى است كه خداى متعال به يك زن در سنين جوانى مى بخشد؟ اين مقام معنوى حضرت زهرا عليهاالسلام است . اين مسائل معنوى تا حدود زيادى به فضايل علمى ارتباط پيدا مى كند. ارتباط پيدا مى كند به آن چه كه از تلاش ‍ فاطمه زهرا عليهاالسلام ناشى مى شود. - عبادت فاطمه زهرا عليهاالسلام يك عبادت نمونه است .
حسن بصرى كه يكى از عباد و زهاد دنياى اسلام است ، درباره فاطمه زهرا عليهاالسلام مى گويد: به قدرى دختر پيغمبر صلى الله عليه و آله عبادت كرد و در محراب عبادت ايستاد كه  قدماها پاهاى آن بزرگوار از ايستادن در محراب عبادت ورم كرد.

جت الاسلام متقی کاشانی واعظ، مجاهد و مبارز انقلابی گچساران در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج درگذشت.

 

جت الاسلام متقی کاشانی واعظ، مجاهد و مبارز انقلابی گچساران در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج درگذشت.
متقی کاشانی امام جمعه سابق گچساران که در دوران حکومت طاغوت نقش ارزنده ای در بسیج مردم برای مبارزه با حکومت طاغوت داشت، روز جمعه ۱۶ اسفند به دلیل سکته مغزی در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بستری شد و در روز شنبه جان به جان آفرین تسلیم کرد.
سابقه مبارزاتی وی در زمان حکومت پهلوی علیه این رژیم همچنین هدایت و ارشاد‌های وی در زمان هشت سال دفاع مقدس از شاخصه‌های رفتاری و اخلاقی این روحانی اندیشمند بود.
مدرسه علمیه فاطمیه (س) این مصیبت را به مردم استان، مردم شهرستان گچساران و بیت آن مرحوم تسلیت گفته و از خداوند منان برای آن فقید سعید طلب رحمت و غفران می نماید.
متقی کاشانی از کسانی است که در کنار شهید بشارت و حاج بهرام تاجگردون از باسابقه ترین مبارزین علیه رژیم شاهنشاهی بود. او در زمان حنگ همواره یاور رزمندگان بود و تصاویر و سخنرانی هایش از نوستالژی های دهه شصت می باشد.

زندگینامه حضرت زینب(سلام الله علیها)

ولادت
ثمره ازدواج مبارک علی علیه السلام و فاطمه زهرا علیها السلام پنج فرزند به نام های حسن، حسین، زینب، ام کلثوم و محسن است.
بنابر آن‌چه که از امام صادق علیه السلام رسیده است «محسن» که آخرین فرزند زهرا بود، بر اثر تجاوز و هجوم دشمنان اسلام به خانه آن حضرت، در شکم مادر جان داد و به دنبال این حادثه دردناک و صدماتی که بر جسم فاطمه علیها السلام وارد آمد، آن حضرت بیماری شدید پیدا کرد و به شهادت رسید.
زینب، سومین فرزند مهد ولایت است که به احتمال قوی در سال ششم هجرت در مدینه چشم به جهان گشود.

زینت پدر
زینب، یعنی زینت پدر و این نامی است که خداوند برای دختری انتخاب کرد ، که با انجام رسالت خویش زینت بخش تاریخ شد و موجب افتخار و سرافرازی خاندان وحی و ولایت گشت. و این است که نام زینب در تاریخ کربلا که تاریخ جاودانگی اسلام و تشیع است، به خاطر فداکاری‌هایش، زیبا،‌درخشان و جاودانی است.
مراسم نام‌گذاری این درّ ولایت را در تاریخ این گونه می‌خوانیم:

نامی آسمانی
هنگام ولایت زینب کبری، چون رسول خدا در سفر بود، فاطمه از همسرش علی درخواست کرد که نامی برای فرزندشان انتخاب کند. علی علیه السلام در جواب فرمود: من بر پدرت سبقت نمی‌گیرم، صبر می‌کنیم تا پیامبر از سفر برگردد. چون پیامبر بازگشت و خبر ولادت نوزاد زهرا را از زبان علی علیه السلام شنید فرمود: فرزندان فاطمه فرزندان منند ولی خداوند در باره آنان تصمیم می‌گیرد.
بعد از آن جبرئیل نازل شد و پیام آورد که خداوند سلام می‌رساند و می‌فرماید: نام این دختر را زینب بگذارید که این نام را در لوح محفوظ نوشته‌ام. آن گاه رسول خدا زینب را گرفت و بوسید و فرمود: توصیه می‌کنم که همه این دختر را احترام کنند، که او مانند خدیجه کبری است.
یعنی همان گونه که فداکاری های خدیجه در پیشبرد اهداف پیامبر و اسلام بسیار ثمربخش بود، ایثار، صبر و استقامت زینب در راه خدا نیز در بقا و جاودانگی اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با پیامبر خدا
بنابر اینکه ولادت زینب علیها السلام در سال ششم هجری باشد و تاریخ وفات پیامبر اکرم در سال یازدهم؛ زینب بیش از پنج سال با پیامبر نبوده است و این مدت زمان، کافی است که او از اصحاب پیامبر اسلام به شمار آید. بر این مبنا کسانی که شرح حال اصحاب پیامبر اسلام را نوشته اند، نام زینب را زینت‌بخش کتاب خود ساخته‌اند.

در دامان عطوفت
این پنج سال فرصتی بود که زینب علیها السلام از تابش نور وجود پیامبر بهره گیرد و پیامبر رحمت، او را در دامان مهر و عطوفت خود نوازش کند و از جرعه‌های معرفت سیراب سازد و حدیث صبر و استقامت در دفتر وجودش بنگارد. چرا که پیامبر بر مصیبت ها و ناگواری های مسیر زندگی زینب به خوبی واقب بود و می دانست که تاب تحمل این زنج‌ها و حوادث ناگوار را تنها روحی بلند و قلبی چون کوه و دلی سرشار از عشق به خدا خواهد داشت. گویا مصیبت و سختی، با سرنوشت زینب عجین گشته و خداوند صبر و پایداری را در او جلوه‌گر ساخته است تا اسوه و الگویی برای همه پویندگان راه خدا باشد.

رویایی دردناک
زینب مسیر پرحادثه و دردناکی را که در پیش دارد، در همان زمان کودکی در آینه رویا می نگرد و برای جدش پیامبر اکرم بازگو می‌کند و پیامبر خدا حوادثی را که در انتظار اوست تعبیر می‌کند تا او که دست پرورده علی و بزرگ شده دامان زهراست، خود را برای رویارویی با این حوادث مهیا سازد. این رویا را در تاریخ چنین می‌خوانیم: ارتحال پیامبر خدا نزدیک بود، زینب نزد پیامبر آمد و با زبان کودکانه به پیامبر چنین گفت: «ای رسول خدا! دیشب در خواب دیدم که باد سختی وزید که بر اثر آن دنیا در ظلمت فرو رفت و من از شدت آن باد به این سو و آن سو می‌افتادم؛ تا این‌که به درخت بزرگی پناه بردم، ولی باد آن را ریشه کن کرد و من به زمین افتادم. دوباره به شاخه دیگری از آن درخت پناه بردم که آن هم دوام نیاورد. برای سومین مرتبه به شاخه دیگری روی آوردم، آن شاخه نیز از شدت باد در هم شکست. در آن هنگام به دو شاخه به هم پیوسته دیگر پناه بردم که ناگاه آن دو شاخه نیز شکست و من از خواب بیدار شدم».
پیامبر با شنیدن خواب زینب، بسیار گریست و فرمود:
«درختی که اولین بار به آن پناه بردی جدّ توست که به زودی از دنیا می‌رود. و دو شاخه بعد مادر و پدر تو هستند که آن‌ها هم از دنیا می‌روند و آن دو شاخه به هم پیوسته دو برادرت حسن و حسین هستند که در مصیبت آنان دنیا تاریک می‌گردد».

اولین واقعه
چندی نگذشت که گوشه ای از خواب زینب به وقوع پیوست و سایه پرمهر و عطوفت پیامبر اکرم از سر زینب کبری و مسلمین رخت بربست و او اولین پناهش را از دست داد و این نخستین مصیبتی بود که در کودکی روح لطیف او را آزرده ساخت. و این تازه آغاز راه بود و او همچنان در انتظار حوادث تلخ و دردناکی است که در پیش رو دارد.
ولی این راست قامت همیشه تاریخ بشریت هرگز سر ذلت در برابر مصیبت ها و سختی‌های زندگی و تاریخ خم نخواهد کرد او با استواری زیبنده‌ای رسالت خویش را که حفظ جاودانگی اسلام است در میان طوفان حوادث به انجام خواهد رساند.

با مادرش فاطمه
فاطمه بعد از پدر گرامی خویش چند ماهی بیش در این دنیا نماند. بنابراین زینب از محبتهای مادری چون صدیقه کبری بیش از چند ماهی بهره نجست.
این دوران کوتاه چند ساله، پر است از فراز و نشیبها و خاطره‌های تلخ و شیرینی که زینب را برای ادامه حرکت و مجاهدت در راه خدا و استقبال از مشکلات و مصائب زندگی آماده می ساخت. زینب مادرش فاطمه را بعد از رحلت رسول خدا خندان و متبسم نمی دید. فاطمه در غم از دست دادن پدری چون رسول خدا و حمایتهای او چندان گریست که نام او را در شمار گریه کنندگان معروف تاریخ چون آدم،‌ یعقوب، یوسف و امام سجاد آورده‌اند.
زینب در تمامی این دوران با مادر در کنار او بود و صحنه‌های مصیبت‌بار رحلت پیامبر خدا و اندوه بیکران مادر و ظلم و جنایت دشمنان* در حق اهلبیت پیامبر را نظاره می‌کرد و همه این ناملایمات بر قلب کوچکش فرود می‌آمد و او برای خدا صبر می‌کرد و پایداری در راه خدا را پیشه خود می‌ساخت،‌ تا زمینه‌ای باشد برای تحمل مصیبتها و رنجهای بزرگتری که در انتظار او بود.

دفاع از حق
زینب در مجلس سخنرانی مادرش فاطمه در مسجد رسول خدا در دفاع از حقوق اهلبیت و فدک حاضر بود و خطبه و سخنان مادرش را در آن مجلس به یاد داشت؛ به طوری که خود یکی از راویان آن خطبه به شمار می‌آید.
او از مادرش آموخت که چگونه باید در مقابل دشمنان ایستادگی کرد و آنان را رسوا ساخت. او آماده می‌شد که با سخنان خود در بازار کوفه و کاخ ابن زیاد و یزید، ظلم و جنایت آنان را برملا سازد و از اسلام و ولایت دفاع کند.

آخرین دیدار
سرانجام زمان آخرین دیدار و وداع با مادر فرا می‌رسد و تکفین مادر پایان می‌یابد. به دعوت پدر، فرزندان زهرا با مادر خویش وداع می‌کنند و لحظاتی مادر را در آغوش می‌گیرند، چنان که فرشتگان از این صحنه دلخراش می گریند... بیایید گوشه ای از این ماجرای غم‌افزا را از زبان امیرالمومنین بشنویم:
«زمانی که خواستم کفن زهرا را گره بزنم، به ام‌کلثوم، زینب،‌ حسن و حسینم گفتم: بیایید از مادرتان توشه‌ای برگیرید که این آغاز جدایی است و دیدار بعدی در بهشت خواهد بود.
حسن و حسین به طرف مادر آمدند؛ در حالی که چنین می‌گفتند: اندوه و حسرتی که از فقدان جدّمان پیامبر و مادرمان فاطمه داریم هرگز خاموش نمی‌شود. ای مادر حسن! ای مادر حسین!‌ هنگامی که جدّمان محمد مصطفی را دیدی سلام ما را به او برسان و بگو بعد از تو ما در دنیا یتیم شدیم.
علی فرمود:
به خدا سوگند مشاهده کردم که زهرا با ناله و اندوه با دو دست فرزندانش را گرفت و مدتی به سینه چسباند که ناگاه هاتفی از آسمان ندا داد که ای ابوالحسن آنان را از آغوش مادر برگیر که به خدا سوگند این دو فرزند، ملائکه آسمان را به گریه انداختند؛...».
و بدین سان زینب مادری مهربان، ‌مونسی عطوف و پناهی آرام‌بخش را در سنین کودکی از دست می‌دهد که غم هجران او بر قلب کوچکش سنگینی می‌کند. ولی او که مسئله آموز مکتب پیامبر و فاطمه و علی است لحظه‌ای و ذره ای در راه هدف خود تردید نمی‌کند و با استواری گام برمی‌دارد و رسالتش را به انجام می‌رساند.

بعد از مادر
دیگر شمع وجود مادر روشنی بخش خانه علی نیست. لزوم نگهداری از فرزندان فاطمه ایجاب می‌کرد که شخصی عهده دار این مهم شود. فاطمه این امر مهم را در آخرین روزهای زندگیش پیش بینی کرده بود و مادری مهربان برای فرزندانش و همسری برای علی در نظر گرفته و ازدواج با او را به علی توصیه نموده بود. این افتخار نصیب بانوی بزرگواری به نام «امامه» شد که به فرموده فاطمه برای فرزندانش همانند خود او بود.
زینب بعد از مادر در سایه تربیتهای پرمهر پدری چون علی و در کنار برادرانی چون حسن و حسین رشد می‌یابد و از همان دوران کودکی مشکلات فراوان و فشارهای روحی بی‌شماری را تجربه کرده و در برابر آن‌ها مقاومت می‌کند و بدین گونه دوران کودکی را پشت سر می‌گذارد.
هر چند زینب کوچکتر از حسن و حسین است،‌ ولی از آن‌جا که دختر فاطمه و دست پرورده اوست و عطر مهر مادری چون فاطمه از او تراوش می‌کند،‌ علاقه و پیوند روحی و عاطفی‌ای که میان او دو برادرش وجود دارد، وصف ناشدنی است. و این ارتباط روحی تا پایان عمر استمرار می‌یابد و زینب لحظه‌ای نمی‌تواند دوری و اندوه این جگرگوشگان فاطمه را تاب بیاورد و چنانکه خواهیم دید تا آخرین لحظات،‌ چون مادری مهربان به آنان عشق می ورزد و هر و محبت نثارشان می‌کند و چیزی نمی‌تواند مانع این پیوند و بستگی گردد.

زندگی مشترک
اینک زینب به سالهای تشکیل زندگی مشترک نزدیک شده است. او می‌داند که ازدواج برای هر زنی حق طبیعی و شرعی است و روی گردانی از این سنت، خارج شدن از آئین پیامبر اسلام است.
ولی زینب با ازدواج که عمل به سنت پیامبر خداست،‌ رسالت بزرگی را که بر دوش دارد فراموش نمی‌کند. او می‌داند که باید در تمام صحنه ها و لحظه ها در کنار برادرش باشد. او می‌داند که به ثمر نشستن قیام حسین و شهادت عزیزانش، نیازمند آزادگی در اسارت، صبر و پایداری،‌ و پیام رسای او به گوش تاریخ بشریت است.
از این رو زینب در قرارداد ازدواجش شرط همراهی با برادرش حسین را قید می‌کند تا از وظیفه مهم خود باز نماند. از شخصیتی متعهد به اسلام و دوستدار اهلبیت، چون عبدالله بن جعفر که به خواستگاری دختر علی آمده است، انتظاری جز پذیرش این شرط نیست. به هر صورت مراسم خواستگاری پایان می‌یابد و عبدالله بن جعفر به افتخار همسری زینب کبری نائل می‌گردد.

همسر زینب
عبدالله از فرزندان جعفر است و جعفر، فرزند ابوطالب و برادر علی و از جانبازان جبهه موته و شهیدان بزرگ اسلام است. شخصیت جعفر بن ابی‌طالب را که معروف به جعفر طیار است، می‌توان از اظهار علافه و سخنان پیامبر اکرم درباره او دریافت. هنگام فتح خیبر،‌ زمانی که جعفر از حبشه مراجعت کرد پیابمر او را آغوش گرفت و میان دیدگانش را بوسید و فرمود: نمی‌دانم به خاطر کدام یک خوشحال‌تر باشم، به خاطر ورود جعفر یا فتح خیبر؟ و رسول خدا او را در جوار مسجد منزل دادند.
زمانی که جعفر در جبهه موته جنگید و دو دستش قطع شد و حاضر نشد پرچم را بر زمین بیفکند،‌ پیامبر خدا فرمودند: خداوند به جای دو دست دو بال به جعفر عنایت کرد که در بهشت با آن‌ها پرواز کند و از همین روست که او به جعفر طیار معروف شد.
عبدالله در حبشه متولد شد و این ولادت زمانی رخ داد،‌ که جعفر به همراه همسرش و عده‌ای دیگر از مسلمانان بر اثر فشار دشمنان اسلام و به پیشنهاد پیامبر اکرم(ص)‌ به حبشه هجرت کرده بود.
عبدالله بعد از شهادت پدرش جعفر مورد محبت و علاقه پیامبر اکرم بود.
در تاریخ آمده است: هنگامی که جعفر پدر عبدالله به شهادت رسید،‌ پیامبر فرمود: فرزندان جعفر را نزد من بیاورید. حضرت آنان را در آغوش عطوفت خود گرفت،‌ بوسید و چشمهایش پر از اشک شد.
و این گونه از عبدالله که کودکی بیش نبود تفقد و دلجویی فرمود.
بعد از پیامبر اکرم تاریخ شاهد رشادتها و فداکاریهای عبدالله در کنار امیرالمومنین(ع) بوده و او در جنگ صفین از شجاعان صحنه نبرد به شمار رفته است و جود و سخاوت او نیز در آن زمان زبانزد بوده است.

در محیط خانه
بدون شک در دورانهای مهم تربیت انسان و شکل‌گیری شخصیت او دوران کودکی است. تاثیر پذیری انسان از محیط و اطرافیان خود در این دوره، به مراتب بیشتر و عمیقتر از دوره‌های دیگر زندگی است. اعمال، رفتار،‌ برخوردها و به طور کلی شیوه معاشرت پدر و مادر در خانه و کیفیت ارتباط آنان با یکدیگر و دیگر افراد، در روح و خلق و خوی فرزند اثری مستقیم خواهد گذاشت،‌ روح حساس و لطیف فرزند را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
اصولاً پدر و مادر می‌توانند، زشتی و زیبایی رفتار وسلوک خود را در آینه شفاف و زلال کودک خود بنگرند و حرکات،‌ روحیات و خصلت های کودکشان را نمونه‌ای از روحیات و صفات خود بدانند.
به خاطر این روح الگو خواهی و تربیت پذیری ،‌پیرامون تربیت کودکان و پرورش فکری، اعتقادی و اخلاقی آنان در روایات توصیه های فراوانی شده است. تاثیر این تربیتها، به قدری است که علی(ع) قلب کودک و مرکز دریافت های او را همانند زمین خالی و بدون کشتی می‌داند که هر بذری را پذیراست.
بنابراین می‌توان شخصیت و آینده کودک را مرهون تربیتها و پرورشهای عملی پدر و مادر دانست که فرزند به صورت الگو از آنان کسب کرده است.

اما زینب، در خانه ای تربیت و رشد یافت،‌ که عالی ترین نمونه زندگی خانوادگی است و در طول تاریخ بشر خانواده‌ای به این بزرگی و عظمت نیامده است و نخواهد آمد. شخصیت زینب در خانه ای شکل گرفت که نور ایمان در آن می درخشید و سرشار از صفا و صمیمیت و آکنده از معنویت و عشق به خدا بود. خانه ای که پدری چون علی دارد و مادری چون فاطمه، پدر و مادر معصومی که تمایلات نفسانی و هوی و هوس در آنان راه نداشت و انگیزه حرکتها و فعالیتهایشان فقط انجام وظیفه الهی بود. آنان جز به رضای خدا به چیزی دیگر نمی اندیشیدند و جز برای پیشرفت اسلام و نجات بشریت گام برنمی‌داشتند.
زینب در این محیط و تحت تربیت چنین پدر و مادری رشد می‌یابد و در چنین مدرسه ای معارف الهی و آداب اسلامی را فرا می‌گیرد و به تربیت دینی و فضائل اخلاقی دست می‌یابد و به کمال می‌رسد.
و بدین گونه مهم‌ترین و اساسی‌ترین کلاس آموزش خانه‌داری، شوهرداری،‌ تربیت فرزند،‌ اداره زندگی و به طور کلی آداب معاشرت زینب، دورانی بود که در کنار مادرش حضور داشت و از رفتار و شیوه زندگی او الگو می‌گرفت تا زمانی او نیز همچون مادرش ـ که زیباترین و خدایی‌ترین زندگی را گذراند ـ در خانه شوهر انجام وظیفه کند.
او شاهد بود که چگونه مادرش برای ایجاد کانونی آرام‌بخش و انباشته از صفا و صمیمیت و روح و معنویت تلاش می‌کرد. او این سخن پدرش را شنیده بود که می‌فرمود: وقتی به خانه می آمدم و به زهرا نگاه می‌کردم،‌تمام غم و غصه هایم برطرف می‌شد و او هیچ گاه مرا خشمگین نکرد.
زینب نمونه باشکوه صمیمیت،‌ همدلی و همراهی را در کانون پرمهر پدر و مادر خویش مشاهده کرده بود، و لذت آن را از یاد نمی برد. او شاهد تلاشهای مادرش در خانه بود و دستهای تاول زده مادر و زحمتهای خانه‌داری را دیده بودو اجر و پاداش کار در خانه را باور داشت.
او تعاون و همکاری در خانه را از پدر و مادرش آموخته بود و می‌دید که پدر هیزم و آب خانه را تهیه می‌کرد و مادر آسیا می‌کرد، خمیر می ساخت و نان می پخت.
زینب، مهر و محبت مادر را نسبت به فرزندان از یاد نمی برد و عطوفت های مادر از شیرین ترین خاطره‌های او بود. او سخنرانی مادرش در مسجد ـ در رفاع از کیان اسلام و ولایت ـ را فراموش نمی‌کرد و از آن درس دینداری و حراست از دستاوردهای جدّ بزرگوارش پیامبر اکرم را فرا می‌گرفت و حمایت از دین خدا را برای خود فرض و لازم می دانست.
و بالاخره شخصت والایی چون زینب کبری که در کانون ولایت رشد یافته و در سایه این تربیتها بزرگ شده است،‌ دریایی است از معرفت و فضیلتهای انسانی و تجربه های اخلاقی و تربیتی که از پدر و مادرش فرا گرفته است. او اکنون به خانه شوهر می‌رود و کانون زندگی را تشکیل می‌دهد و به عنوان مربی بزرگ و نمونه‌ای در سنگر مقدس خانه‌ انجام وظیفه می‌کند و برای اسلام فرزندان برومندی را تربیت می‌کند که نتایج درخشان آن را در آینده تاریخ زندگانی زینب ملاحظه خواهیم کرد.

در مکتب پدر
بانوی بزرگ اسلام زینب کبری حدود سی و پنج سال داشت که پدرش علی به شهادت رسید. او بدون تردید از دوران حیات پدر بزرگوارش آگاهی‌ها و بهره‌های فکری و معنوی فراوانی گرفته است و خاطرات زیادی از دوران پدر دارد. خاطرات تلخ و شیرینی که هر کدام در شکل‌گیری شخصیت زینب و سازندگی او تاثیر عمیقی داشته است.

صبر و بردباری
او روزها و سالهای مظلومیت پدر را خوب به یاد داشت و شاهد بود که بعد از رحلت پیابمر اسلام، ‌ولایت پدرش را که بزرگترین شخصیت جهان اسلام بعد از پیامبر بود، نادیده گرفتند و بر جایگاهی که پیامبر بعد از خود برای علی(ع) تعین کرده بود و کراراً آن را گوشزد می‌کرد و مسلمانان را به آن توصیه می‌فرمود عاصبانه تکیه زدند و حق او را ضایع ساختند. بر کرسی هوسها نشستند و خود را جانشین و خلیفه پیامبر خواندند. و امیرالمومنین که جز به حفظ اسلام و مصالح مسلمین نمی اندیشید همچنان صبر پیشه کردو رضایت خدا را بر هر چیز مقدم داشت و بیست و پنج سال سکوت اختیار کرد.
زینب در این دوران،‌ حوادث را به دقت پیگیری می‌کرد و بر بینش و آگاهیهای خود می افزود. هواپرستی و دنیا طلبی بسیاری را می‌دید،‌ دوست و دشمن را به خوبی از یکدیگر تمیز می‌داد و شاهد کینه‌توزی‌های ابوسفیان‌ها و معاویه ها بود. دشمنان نقابداری که در ظاهر،‌ لباس اسلام بر تن کرده بودند و سنگ اسلام به سینه می‌زدند و در باطن و حقیقت برای نابودی آن نقشه می کشیدند و حقایق را وارونه جلوه می دادند.
زینب،‌ همه این دشمنی‌ها را می‌دید و عظمت صبر پدر را درمی‌یافت. هم او که فرمود:
«صبرت و فی العین قدیً و فی الحلق شجاً» شکیبایی ورزیدم همچون کسی که خاشاک چشمش را پر کرده و استخوان راه گلویش را گرفته است.
زینب از صبر او الهام می‌گرفت و درس فداکاری می آموخت. می آموخت که چگونه باید تمام مشکلات و رنجهای راه خدا را تحمل کرد، محرومیتها را پذیرا شد و مصالح فردی را فدای مصلحت اسلام کرد.

عدالت گستری
دوران بیست و پنج سال مظلومیت و سکوت سپری می‌شود؛ مردم به خانه امیرالمومنین هجوم می‌آورند و علی(ع) که اندیشه ای جز حق در او راه ندارد برای رهایی بخشیدن مردم از ظلمها،‌ بی‌عدالتی‌ها و انحرافاتی که بعد از پیامبر اکرم دامنگیر آنان شده بود، زمام حکومت را در دست می‌گیرد.
پنج سال حکومت علی(ع) برای زینب بسیار آموزنده و الهام بخش بود. عدالت گستری در آن دوران چنان اوج داشت که بسیاری از کسان که به هوس متاع دنیا، ریاست، پست و مقام و ثروت اندوزی به سوی علی روی آورده بودند از دشمنان سرسخت و ستیزه جوی او شدند. آنان ظطاقت شنیدن سخنی چون: «به خدا قسم آن‌چه از عطایای عثمان، و آن‌چه بیهوده از بیت المال مسلمین به این و آن بخشیده،‌ بیابم به صاحبش برمی‌گردانم؛ گرچه زنانی را به آن کابین بسته یا کنیزانی را با آن خریده باشند.» را نداشتند.
آنان دیدند که حضرت در برابر درخواست برادرش عقیل که به خاطر فقر چیزی از گندمهای بیت‌المال می‌طلبید،‌ آهنی گداخته به بدن او نزدیک کرد و در مقابل ناله برادرش عقیل،‌ فرمود: «زنان در سوگ تو بگریند! از آهن تفتیده ای که انسانی آن را به صورت بازیچه، سرخ کرده ناله می‌کنی!‌ اما مرا به سوی آتشی می کشانی که خداوند جبار با شعله خشم و غضبش برافروخته است!‌ تو از این می نالی و من از آتش سوزان نالان نشوم؟».
قضاوت حضرت درباره دخترش ـ که گردنبندی را از بیت‌المال به امانت گرفته بود ـ که «اگر این امانت را از بیت المال به صورت عاریه ضمانتی نگرفته بودی نخستین زن هاشمی بودی که دستت را به خاطر دزدی قطع می‌کردم» ریشه های طمع را در آنان می سوزاند.

ظلم ستیزی
دوران حکومت علی (ع) سراسر مبارزه و جنگ با دشمنان عوام فریبی بود که ناآگاهان جامعه و دنیاطلبان را آلت دست قرار می دادند تا بهتر و بیش‌تر بتوانند به هوس ها و دنیاطلبی های خود دست یابند. علی و اسلام،‌ دشمنان خطرناک و مکار و حیله‌گری چون معاویه را در برابر خود داشت؛ که از همه چیز حتی مقدسات مردم برای پیشبرد اهداف شوم خود استفاده می‌کردند. دشمنان نادان و کج فهمی چون خوارج که در پناه پوسته‌ای از دیانت با علی دشمنی می‌کردند و جمل سوارانی که عایشه همسر پیامبر را سپر خود ساخته بودند و ... و علی که برای عدالت‌گستری و ظلم ستیزی حکومت را در دست گرفته بود، جز مبارزه‌ای سخت، طولانی و طاقت‌فرسا راهی در پیش خود نمی یافت.
زینب حوادث دردناک بعد از پیامبر را مشاهده می‌کرد، از آن عبرت می‌گرفت و درس می آموخت و بر بینش اجتماعی، سیاسی و تاریخی خود می افزود و افزون بر این از شجاعت، زهد، عبادت و فضیلت‌های بیشمار پدرش الهام می‌گرفت. او که در مکتب چنین پدری درس آموخته بود، تمام آموخته‌های خود را در صحنه‌های بزرگی چون کربلا، کوفه، شام و... به نمایش گذارد، و با تدبیر و درایت، شجاعت و شهامت، صبر و استقامت و زهد و عبادت خود را ثابت کرد که دختر پدری است که تمامی عمر خود را در راه خدا و رضای او سپری کرده، با قدرت صبر پیشه ساخته، با شهامت عدالت گسترده، با شجاعت دشمن‌ستیزی کرده و بالاخره همه چیز را فدای محبوب خویش ساخته است.

در سوگ پدر
سحرگاه نوزدهم رمضان سال 40 هجری صدایی آسمان و فضای شهر کوفه را پر کرد که خبر از شهادت امام عدالت و راستی، در محراب عبادت می‌داد. مردم و شیعیان کوفه سراسیمه خود را به امام خویش می رسانند تا از حال او جویا شوند. زینب علیها السلام، همچون دیگر فرزندان آن حضرت از اولین افرادی بود که خود را به بالین پدر رساند و فرق شکافته‌اش را نظاره کرد.
زینب بانویی است حدود سی و پنج ساله و سرشار از عواطف و احساسات. او تعلق خاطری بس عمیق با پدری دارد که سی سال در سایه محبت های او آرام گرفته است. او چگونه خود را به پدر رسانده است؟ چه سخنی به هنگام دیدن چهره خونین و سر شکافته پدر داشته است؟ پاسخ این پرسش‌ها به خوبی روشن نیست. ولی ندبه های جانسوز زینب و بیان درد جانگدازش بر بالین پدر که صدای مردم بیرون از اتاق را به ناله بلند کرد، بیانگر عمق مصیبتی است که بر جان زینب وارد شده است. حادثه‌ای که دل سنگ را آب می‌کند و دوستان حضرت را بیتاب، معلوم است با روح لطیف و دل پر مهر و عطوفت دختری چون زینب چه خواهد کرد.
شهادت امیرالمومنین و جدایی زینب از پدر بسیار سخت و گران است. او بعد از وفات جدش رسول خدا و شهادت مادرش فاطمه زهرا (س) دل به پدر بسته بود. سایه پر مهر پدر، آرام بخش روح و جان داغدیده او بود. اما اکنون باید از این کانون محبت دل برگیرد و درد فراق پدر را بر دردهای دلش بیفزاید. و او که تربیت شده مکتب این چنین پدری است و جز به رضای خدا نمی اندیشد، جز صبر بر نمی‌گزیند.

دوران امامت امام حسن مجتبی علیه السلام
بهترین راه برای ترسیم تابلویی روشن از اوضاع مردم در زمان امام مجتبی (ع)، بررسی تحلیل‌هایی است که علی (ع) در باره مردم کوفه دارد؛ زیرا زعامت همان مردم بعد از علی به عهده امام مجتبی واگذار شده است. مردمی که از نظر عقل و شعور ـ به تعبیر علی (ع) ـ همانند کودکان هستند و از نظر بی تعهدی و بی‌وفایی آنچنانند که علی (ع) آروز می‌کند: «ای کاش آن‌ها را ندیده بودم!» و یا خواهان این است که ده نفر از لشکریان خود را بدهد و یک نفر از شامیان را بگیرد.
امام مجتبی با چنین مردمی و با چنان روحیه‌هایی سر و کار داشت و طبیعی است که کار کردن با این مردم و مبارزه با دشمن به وسیله این جمعیت، بی فایده است و بدانجا می انجامد که سجاده از زیر پای امام می‌کشند، به ایشان اهانت می‌کنند و حضرت را مجروح می‌سازند.
زینب در روزگار برادرش امام مجتبی همانند روزگار مظلومیت پدرش، شاهد بی وفایی مردم و توطئه‌های حساب شده دشمنان و تبلیغات گسترده و دقیق معاویه و در نهایت تنها ماندن و مظلومیت برادرش امام مجتبی است. او جامعه و زمان خود را به خوبی می‌شناسد و می‌داند که ایستادگی در برابر ظلم و قیام علیه ظالم علاوه بر رهبری انسانی کامل و عبدی صالح به عنوان امام معصوم نیازمند امتی با وفا و گوش به فرمان است.
او به خوبی دریافت که مدعیان پیروی از اهلبیت در هنگام سختی و امتحان به سرعت رو به کاستی می‌گذارند و همه ارزش‌های دینی و معنوی را به دنیای فانی می فروشند و امام معصومی چون امام مجتبی را فدای آمال و آرزوهای شیطانی خود می‌کنند. زینب دوست و دشمن واقعی را می‌شناسد و جز تسلیم و انقیاد و آمادگی برای اجرای منویات امامش از خود هیچ اراده و خواستی ندارد. زینب در این مدت خود را در رنج‌هایی که امام مجتبی از مردم نابکار آن زمان می‌کشید، سهیم و شریک می‌دانست و شاهد خون جگر خوردن برادرش امام مجتبی (ع) بود. او شهادت مظلومانه برادر و اهانت به جنازه آن عزیز را به چشم خود دید و چه اشک‌های غم که از دیدگانش جاری گشت و چه داغ‌ها که بر دل سوخته اش نهاده شد. عظمت و بزرگی این مصیبت‌ها، دردها، رنج‌ها و غم‌ها را زینب در شب عاشورا بر زبان جاری ساخت. آن هنگام که از اشعاری که سیدالشهدا خواند، دریافت که مصیبت شهادت امام حسین و یارانش فرود آمده است؛ بانگ برداشت که «وای از این مصیبت؛ کاش مرگ زندگیم را نابود ساخته بود! امروز همانند روزی است که مادرم فاطمه و پدرم علی و برادرم حسن از دنیا رفتند...».
باری شعار زینب در تمام این مصائب، همان شعار سیدالشهداست که در اوج مصیبت‌های سهمگین کربلا زیر لب زمزمه کرد: «... صبرا علی قضائک، لااله سواک یا غیاث المستغیثین». «خداوندا! در برابر قضا و قدر تو شکیبایم. جز تو معبودی نیست ای فریادرس دادخواهان».

 

همایش تحکیم خانواده با حضور حجه الاسلام دهنوی

همایش تحکیم خانواده با حضور حجه الاسلام دهنوی

به همت مدیر مدرسه فاطمیه و هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، همایش تحکیم خانواده در روز پنج شنبه مورخ 24/11/92 با حضور طلاب درحال تحصیل و فارغ التحصیل و دیگر بانوان سطح شهر در سالن فاطمیه برگزار شد.

حجه الاسلام دهنوی در این همایش با توجه به وظیفه تبلیغی طلاب در جامعه و نقش موثر آنان برجوانان گفت: باید جوانان تشنه محبت و تشنه شخصیت داشتن هستن، لذا در یک ارتباط موثر باید با رفتاری خوش و نیک و ظاهری آراسته با آنها برخورد کرد، زیرا جوانان زیبایی طلب هستند، و طلبه با ظاهری مرتب و منمظم بهتر می تواند تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه ی توصیه های خود به طلاب گفت: طلبه باید توان علمی خود را افزابش دهد و در رشته ای توانایی داشته باشداینطور نباشد که فقط به مسائل دینی اشراف داشته باشد بلکه مواردی مانند آشنایی با رایانه ، زبان انگلیسی و ... رانیز آگاهی داشته باشد، یعنی باید در کنار جذابیت دین از جذابیت های دیگر روز استفده شود.

در ادامه این همایش حجه الاسلام دهنوی به بانوان در استحکام اشاره کرد، به سوالات بانوان شرکت کننده در همایش در رابطه با مسائل خانوادگی پاسخ داد.

 


نشست معصومه شناسی

نشست معصومه شناسی

در سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها نشست معصومه شناسی به همت معاون فرهنگی این مدرسه برگزار شد.

در این نشست برغمدی معاون پژوهش مدرسه علمیه با بیان ویژگی های شخصیتی و زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها گفت:

حضرت معصومه (س) تنها بانویی است که بعد از حضرت زهرا سلام الله علیها زیارت مأثوره دارد و امام رضا علیه السلام در این زیارت به جایگاه رفیع و ایشان اشاره کرده و خواستار شفاعت نزد خداوند توسط حضرت معصومه سلام الله علیها می باشد، لذا بانوان شیعه لازم است که مقام و جایگاه حضرت را پاس داشته و همواره ایشان را الگوی خود در زندگی فردی و اجتماعی قرار دهیم.

وی در ادامه به جایگاه و نقش زن در اسلام اشاره کرد و گفت: اولین نکته ای که متوجه یک بانوی مسلمان می باشد رعایت حجای و عفاف است، حجاب برای حفظ ارزش هاست که هم برای مرد و هم برای زن تعریف شده که اگر رعایت نشود ممکن است با وسوسه شیطان آن ارزش ها از بین برود.

برغمدی در ادامه با توجه به حدیث پیامبر اکرم شلی الله علیه و آله که می فرمایند: زنان انصارخوب زنانی هستن، زیرا که شرم مانع فقاهت آنان در دین نمی شود، گفت: از طلب علم و دانش هیچ گاه نباید خسته شد و دست کشید، بلکه باید همواره باید به تحصیل علم و دانش در کنار زندگی مشغول بود.

در ادامه برنامه مداح اهل بیت، آقای رضایی با مداحی و عزاداری مجلس را به فیض اکمل رسانید.

 

از دیگر برنامه ههای این نشست:

* ارائه مقاله توسط یکی از طلاب

* دکلمه خوانی یکی از خواهران طلبه

* پخش کلیپ


راهپیمایی 22 بهمن

می‌دانم، آری می‌دانم؛ آن روز، پنجره‌ها برای آشتی با صبح، نفس تازه کشیدند.
آن روز، ک خوبی‌ها به صلیب کشیده شده بود و خون از پنجه استعمار چکّه می‌کرد و قفس، تنها جایگاه پرندگان بود؛ چون نغمه آزادی سرداده بودند.
می‌دانم، همان دقایقی که گوش‌ها به ضبط صوت چسبیده بودند، تا نوای باران را که چکه‌چکه می‌کرد و پلیدی‌ها را می‌شست، بشنوند.
چه شوری داشت، چه بلوایی شده بود و چه غوغایی می‌کرد؛ تکاپوی خفته که بیدار شده بود و دستانی که زانوی غم بغل گرفته بودند؛ حالا مشت شده بود.
تندتند ورق بود که بر سینه دیوار می‌چسبید: «آزادی...». و بطری بود که بمب می‌شد و حالا «شاهِ معکوسِ» روی دیوارها، تمام حشمت 2500 ساله را زمین می‌ریخت.
آن روز کودک بود که رهِ مردان خدا می‌پیمود و یک شبه مرد می‌شد؛ مردی که در کوچه پس کوچه‌های شهر، نوک سلاح‌ها در انتظار سینه پر تپشش کمین کرده بود.
پیرزن کنج حلبی‌آباد، دیگر از شاه سخن نمی‌گفت، سراغ از «آقا» می‌گرفت. می‌دانم؛ آری خوب می‌دانم شهدا، کف خیابان نماندند؛ دستانی آنها را بالا برد؛ اصلاً شهدا هیچ‌وقت زمین نمی‌مانند.
و می‌دانم، حالا پس از سی و‌پنج از آن روزها، سیب معطر آزادی در دست من است، من دانه سیب خواهم کاشت و درختی از نو خواهم رویاند.
آه، من تو را گم نخواهم کرد، «من همان دبستانی‌ای هستم که به من چشم امید بسته بودی.» من تو را گم نخواهم کرد هرگز، هرگز

 

محفل انس با امام و شهداء

به همت معاون فرهنگی در دهه پر فروغ فجر محفل انس با شهدا در روز دوشنبه 92/11/21 در حوزه علمیه فاطمیه برگزار شد.

حسینی صدر نماینده سپاه استان و امام جمعه موقت شهر یاسوج در این محفل ضمن ارزشمند شماردن جایگاه روحانیون در جمع رزمندگان، گردانها و شبهای عملیات گفت: روحانیون در جنگ فقط حضور تبلیغی نداشتند بلکه جایگاهش مانند فرمانده بود و در موقعیت های مختلف بهترین عمل را انجام می دانند، حال اینک در این زمان روحانی یک جامعه باید مسائل روز را بفهمد و درک کرده و به جامعه نیز آگاخی و بصیرت بدهد.

وی ادامه داد: باید با استعمار جدید کشورهای غربی مبارزه شودو درگیر شویم و سر سازش با آنها نداشته باشیم که این سازش همان شکست خواهد بود، و این وظیفه طلاب و روحانیون ات که مطالب را بگیرد و به جامعه بدهد.

حسینی صدر با تکیه بر سخنان مقام معظم رهبری گفت: باید در دفاع از ارزش ها به طور شفاف وارد شده و صراحت لهجه داشته باشیم و باور داشته باشیم جایگاه رهبری و ولایت فقیه در کشور بسیار مهم و ارزشمند است و این ولایت فقیه است که کشور را در سخت ترین تنگناها و پیچ ها نجات داده است.

در ادامه این محفل روحانی، سرهنگ ثابتی از رزمندگان دفاع مقدس به روایتگری خاطرات و حوادث ایام سال 57 پرداخت.

 

 

تصاویری تأسف انگیز از جنگ سوریه

 

 

نرم افزرار مترجم آنلاین

 

نرم افزار مترجم آنلاین

Ace Translator نام یک مترجم آنلاین بسیار مفید است
که برای نیازهای چند زبانه ای روزمره شما
بسیار مفید خواهد بود . این محصول شرکت Acetools با
موتور قدرتمند ترجمه ی آنلاین خود به آسانی و
سرعت برای شما قادر است انواع متون مانند
محتوای صفحات وب , نامه ها , گفتگو ها و [...]
شما عزیزان می توانید متن کامل این مطلب را در لینک
زیر مشاهده کنید .

http://14khorshid.ir/1392/10/15/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%86%d8%b1%d9%85-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d8%aa%d8%b1%d8%ac%d9%85-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86-%d9%82%d8%af%d8%b1%d8%aa%d9%85%d9%86%d8%af-ac

این نرم افزار توسط گروه مبلغان سایبری حوزه های علمیه یاسوج در سایت چهارده خورشید انتشار پیدا کرده است.

وحدت حوزه و دانشگاه

مبلغان سایبری 14khorshid.ir

 

سلام وعرض ادب:
مبلغان سایبری چهارده خورشید: 14khorshid.ir
اولین دایرکتوری مجازی طلاب حوزه های علمیه است. مدتی است که با توجه به گسترش فضای سایبر و اهمیت مهندسی افکار سازی در این فضا تصمیم گرفتیم با توجه به دانش خود در زمینه ی طراحی وب و با پشتیبانی از آموزه های دینی وظیفه ی خود را در این فضا انجام دهیم. مبلغان سایبری طلاب حوزه های علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد هستند. اولین بارمبلغان سایبری در شهر یاسوج و با پشتیبانی طلاب حوزه علمیه برادران (امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام) و خواهران (فاطمیه سلام الله علیها) راه اندازی شد.
طلاب حوزه با توجه به آموزه های دینی اهمیت این فضا را در یافته، و با قابلیت گسترده ای که فضای سایبردارد، به تبلیغ آموزه های دینی پرداخته ایم.
شعار:
ما معتقدیم که طلاب وجوانان با فکر مذهبی و با هدف انجام فعالیت های فرهنگی نباید از فضای مجازی غافل باشند. بلکه زمینه ی خوبی برای انجام هرگونه افکار سازی و انجام فعالیت های فرهنگی ومذهبی است. ما تعادل راهدف خود قرار داده و از افراط و تفریط دوری کرده و مطالبی را در سایت به مخاطب ارائه می¬دهیم که مورد نیاز کاربر باشند و از افراط داشتن در محتوی و یا کم کاری کردن پرهیز کرده و سعی می کنیم رضایت خاطر کاربر را فراهم نماییم.
چرا چهارده خورشید؟:
چهارده خورشید همان تعبیر به چهارده معصوم علیهم السلام است. خورشید زمین را از ظلمات و تاریکی ها دور می کند. چهارده معصوم علیهم السلام مانند خورشید جهان را از ظلمات به سوی نور وروشنایی هدایت کرده ووجود مقدسشان مایه ی برکت ورحمت به اهل زمین است.
تخصص مبلغان سایبری:
تخصص مادر زمینه طراحی وب به زبان های :HTML-Css-جاوا اسکریپت می باشد- طراحی گرافیک پیشرفته با نرم افزار های مطرح - طراحی فایل های پویا - نرم افزار سازی تحت ویندوز - شبکه - میکس و مونتاژ صحنه های چند رسانه ای - اطلاعات نرم افزاری تحت وب و ویندوز و...
نویسند گان سایت مبلغان سایبری تا امروز:25/9/92
حوزه علمیه امام علی بن موسی الرضاعلیه السلام:
سجاد آذرباد← مدیرسایت
یاسین مدرس ← نویسنده ارشد
حامد نیکویی ← نویسنده ارشد
علی اکبر جمشیدی ← نویسنده ارشد
فرزاد الماسی ← نویسنده ارشد
حسین الیاسی زاده ← نویسنده ارشد
مهدی فاطمی ← نویسنده ارشد
مالک داوودیان ← نویسنده ارشد
حوزه علمیه فاطمیه سلام الله علیها:
برغمدی ← نویسنده ارشد(مسئول بخش حوزه سایبری خواهران(
پناه پوری ← نویسنده ارشد
دلاوری ← نویسنده ارشد
حسینی ← نویسنده ارشد
حمیدی نیا ← نویسنده ارشد
نعمتی زاده ← نویسنده ارشد
طاعت پور ← نویسنده ارشد
جهانی ← نویسنده ارشد
همکاری با مبلغان سایبری:
سایت مبلغان سایبری به صورت پیش فرض دارای امکان ارسال مطلب از سوی کاربر مهمان می باشد شما نیز می توانید مطالب خود را برای ما ارسال نمایید در این صورت با نام شما وارد سایت می شود. مطالب شما می تواند شامل: مقاله/ داستان/ شعر/ دکلمه و.....باشد.
سایت مبلغان سایبیری چهارده خورشید با وجود نویسندگان ارشد و وب نویسان که همه از طلاب حوزه های علمیه هستند. فعالیت وتبلیغ درفضای سایبر را به عنوان یک وظیفه وبا کمال افتخار در این راه قدم برداشته واز خدای منان توفیق روز افزون جهت پیشبرد اهداف را خواستاریم.
تشکر از شما مهمان گرامی موفق باشید.